FOMO: vier handige tips voor jouw marketingstrategie die je niet wil missen

Het woord FOMO heb je waarschijnlijk al vaak zat voorbij zien komen: Fear of Missing Out. Het versterkt het gevoel van exclusiviteit, het ‘snel moeten handelen’ en het triggert de nieuwsgierigheid. We willen altijd op de hoogte zijn of het ultieme geluksgevoel ervaren met de beleveniseconomie van tegenwoordig. Maar hoe zorg je er nou voor dat de ‘Fear of Missing out’ jouw marketingstrategie voedt en de klanten naar je toe trekt? Deze vier tips helpen je op weg. 

 Tip 1: Maak gebruik van slimme zinnen

De manier waarop je schrijft is ontzettend belangrijk wanneer je aan de slag gaat met FOMO in je marketingstrategie. De doelgroep moet het gevoel hebben dat de tijd dringt en dat ze op het punt staan een geweldige aanbieding te missen. Als je aan de slag gaat met het bedenken van pakkende teksten gebruik sterke werkwoorden en bijgevoegde naamwoorden. Hierbij een paar voorbeelden:


•       Zin in (naam product)? Hier is je kans!

•       Schrijf je in voor onze nieuwsbrief voor exclusieve content en acties!

•       Meld je aan voor exclusieve aanbiedingen op designer merken

Tip 2: tijdelijk beschikbaar, maar enorm effectief!

glamour.png

Tijdelijke content is enorm effectief als het gaat om het creëren van FOMO onder de consumenten. Dit kan door een campagne of actie voor een korte tijd in te zetten. Het tijdschrift Glamour speelt hier mooi op in door één dag per jaar uit te roepen tot National Glamour Day in Nederland en België. Op deze dag krijgen consumenten bij aangesloten winkels en webshops minstens 20% korting op vertoon van het Glamour Magazine. Hierdoor worden consumenten dus gestimuleerd om het magazine te kopen én om precies op deze dag aankopen te doen. Dat kun je toch niet missen? 

Ephemeral content kan daarbij ook het gevoel van exclusiviteit versterken. Bij organische content is het de kunst om jouw content zo interessant te maken, dat het onderdeel wordt van hun dagelijkse routine. Zorg dat je opvalt en let’s get creative! Zoek voor je bedrijf dus naar manieren om een bepaalde campagne of actie in te zetten voor een limited amount of time.

Tip 3: Verdeel je content over verschillende kanalen

Schermafbeelding 2021-05-04 om 11.41.45.png

Fear of Missing Out” versterkt ook je merk wanneer je dit toepast in de omnichannel strategie. Als je de doelgroep laat weten dat je op een ander kanaal exclusieve content of een actie aanbiedt, is er een kans dat je kruisbestuiving veroorzaakt. Dit kan leiden tot meer volgers op verschillende kanalen en dat helpt met het bouwen aan merkherkenning en loyaliteit.

BROERS podcast passen dit toe door content te plaatsen op Instagram waar ze het in de podcast over hebben. Zo trekken ze podcast luisteraars naar Instagram toe, dit omdat de luisteraar deze content niet wil missen.

Tip 4: Eerlijkheid boven alles

Wees eerlijk tegen je publiek. Het instellen van een actie met een deadline is bijvoorbeeld zeker effectief om potentiële kopers over de streep te trekken. Zorg er alleen voor dat deze klok niet keer op keer opnieuw te zien is en verlengd wordt. Wanneer je namelijk oneerlijk bent over de aanbiedingen en de tijdslimiet, gaan de consumenten zich absoluut bedrogen voelen. Denk hier bijvoorbeeld aan de kortingen met Black Friday, waar heel veel merken de originele prijs tijdens deze dagen verhogen om tot hetzelfde bedrag mét korting uit te komen, dan de week daarvoor. Daar trapt ook niemand meer in. Zorg ervoor dat het vertrouwen in het bedrijf of merk niet beschadigd wordt.

boohoo.png

 Heel veel succes!

 Bonus tip: 

Wil jij niets meer missen op het gebied van content marketing? Like dan onze Facebook- & LinkedIn pagina of volg ons op Instagram en blijf op de hoogte!

- Jessie & Anne | IKONS Content trainees

Vorige
Vorige

How to: een vlotte overdracht regelen

Volgende
Volgende

Pinterest: een online catalogus of toch way more pinteresting?