2021-ready met deze drie content trends
Je doelgroep nog beter bereiken, dat willen we allemaal wel. En dat contentmarketing daar goed bij kan helpen, is ook al lang niet meer onbekend. Allemaal leuk en aardig, maar hoe doe je dat dan? Iets wat zeker helpt is op de hoogte blijven. Doe jij dit al? Lekker bezig! Maar heb jij nog 101 andere dingen op je to-do list staan en wil je toch geen ontwikkeling missen, keep reading. Wij helpen je vast op weg met drie contentmarketing trends voor 2021. Met deze drie trends ga jij helemaal up-to-date het nieuwe jaar in.
#1 Podcasts zijn hot
Ideaal voor onderweg, tijdens je wekelijkse hardlooprondje of ergens tussendoor: eventjes een podcast aan. Er wordt meer naar geluisterd dan ooit en over elk onderwerp is er wel eentje te vinden. Het Digital News Report 2020 laat zien dat een op de vier Nederlanders maandelijks naar een podcast luistert. Dat zijn er best wat! Waar voorheen vooral nieuwssites van dit medium gebruik maakten, passen grote merken het ook steeds vaker toe. Karwei heeft een podcast vol wooninspiratie en woongeluk tips, KLM vertelt mooie reisverhalen in ‘The Journey’ en Albert Heijn laat je horen waar ons eten vandaan komt met ‘Op ons bord’. Om meteen een paar leuke podcasts te noemen.
Merken creëren hun eigen branded podcast om nog meer contact te maken met hun doelgroep. Ook is het een perfect middel om een hele specifieke doelgroep te bereiken. Mensen die luisteren naar een podcast over koken, vinden wijn- en spijscombinaties vast ook interessant.
Vind je zelf een podcast maken toch iets te veel van het goede? Denk dan eens aan native advertising. Je betaalt om een onderdeel te zijn van een bestaande podcast. Geen vervelende onderbreking van het verhaal, maar een natuurlijk onderdeel in het geheel waar met aandacht naar geluisterd wordt. Benieuwd naar wat een podcast aan jouw marketingstrategie kan toevoegen? Je leest het hier.
#2 Hello Mr. Chat
Je ziet ze steeds vaker. De pop-up rechtsonder op een website, ‘Hallo, kan je ik je helpen?’. Chatbots die je helpen met je vragen of begeleiden bij een aankoop. Een goed voorbeeld is chatbot Billie van Bol.com. En Billie werkt hard! Hij handelt maar liefst 70% van alle klantvragen af, zonder hulp van zijn collega’s. Behoorlijk succesvol dus. Als hij het even niet weet, stuurt hij je door naar een collega.
Hoe heeft een chatbot impact op jouw contentstrategie? Chatbots praten met je (potentiële) klanten. Met een paar simpele vragen zorg je ervoor dat jouw klant vindt wat hij zoekt. Dat kan op allerlei manieren, met humor, zakelijk of speels. Kies voor iets dat past bij jouw doelgroep en dat is weer goed voor je customer engagement. Een ander groot voordeel van deze digitale collega: personalisatie. Stuur via de chat een persoonlijke kortingscode, verwijs naar een interessante blog of vraag om een review. Dat gaat natuurlijk alleen als er ook voldoende data beschikbaar is.
Denk goed na voordat je een online chatbot inzet en via welke kanalen. Dat kan niet alleen op je website, maar ook via WhatsApp, Facebook Messenger en zelfs Google Assistant. Check hier een gaaf voorbeeld hoe de (voice)bot van KLM je helpt bij het inpakken van je koffer. Heel handig!
Ben creatief en maak je bot menselijk. Zo zorgt jouw Billie, BB of Vera voor meer leads en een hogere conversie.
#3 Ephemeral content, huh wat?
Een moeilijk begrip met een simpele uitleg. Ephemeral content is content die maar voor een korte tijd zichtbaar is. Instagram stories, Snapchat en TikTok zijn sprekende voorbeelden van dit fenomeen en het werkt vooral goed bij een jongere doelgroep. Waarom iets plaatsen wat maar tijdelijk te zien is? Goede vraag. Om te beginnen haakt het in op de behoefte om niets te willen missen (FOMO: fear of missing out). We checken toch nog even snel onze Instagram stories of Facebook verhalen, voordat de telefoon op het nachtkastje belandt. Verder is het snel en super interactief, door te stemmen op een poll of direct te reageren op een livestream. Je ziet dus meteen wat er speelt. Deze vorm van content vraagt maar kort de aandacht en dat motiveert gebruikers aan te haken.
Nog meer voordelen? Jazeker! Genereer meer traffic naar je website door een link toe te voegen aan je story. Laat de ‘echte mensen’ achter je merk zien, iedereen houdt van authenticiteit.
And last but not least, je kunt ook adverteren met ephemeral content. Je advertentie wordt willekeurig tussen andere stories getoond. Wees creatief en neem het niet té serieus, het is tenslotte toch maar even te zien ;).
De ontwikkelingen gaan razendsnel en je hoeft natuurlijk ook niet alles toe te passen. Liever niet zelfs. Kijk naar wat voor jou relevant is en wat past bij jouw doelgroep. En als je daar nog wat hulp bij kunt gebruiken, you’ll know where to find us.
- Melanie