Speak up! Hoe zet je podcasts in voor jouw marketingstrategie?

Waar in andere tijden de radio stond te pronken in menig huishouden, is nu de smartspeaker zijn opmars aan het maken in onze woonkamers. Spraakberichten overheersen menig Whatsapp chats, luisterboeken klimmen een weg naar de top en podcasts zijn niet meer weg te denken.

Hoe podcasts een waardevolle toevoeging kan zijn voor jouw marketingstrategie? Dat lees je hier 👇

EEN PODCAST, ZEG JE?

Als je er zelf nog nooit een hebt beluisterd, ken je vast en zeker iemand die ze regelmatig aanzet: een podcast, ofwel de ultramoderne versie van de radio.

Vanwege de enorme stijging in populariteit, leek het ons een goed moment om jou wat insights te geven over deze briljante uitvinding, die in een marketingstrategie absoluut van toegevoegde waarde kan zijn.      

HOW TO START MET PODCASTEN

Eerst even checken hoe je überhaupt een podcast maakt? Check deze video! ⬇️

PRO'S AND (less) CONS

  • Je hebt bijna niks nodig.

    Geld en middelen zijn geen excuses om het niet te doen: van beiden heb je namelijk ontzettend weinig nodig. Met alleen al een telefoon kan je een podcast opnemen. Een vleugje enthousiasme van de spreker erbij, en je bent er al. 👌

  • Tijdsbesparing!

    Waar een blog schrijven toch gauw een paar uur tijd kost, is het maken van een podcast een stuk minder arbeidsintensief.

  • Great Audience!

    De hoeveelheid publiek die je kunt bereiken met een podcast is enorm, het publiek dát je bereikt is enorm geïnteresseerd. Niet onbelangrijk, deze doelgroep is ontzettend loyaal. En loyale volgers, of fans, die wil je natuurlijk hebben! De groep luisteraars van een podcast bevat vooral mensen onder de 45 jaar met een bovenmodaal inkomen. Dit wil zeggen, dat ze over het algemeen ook nog eens koopkrachtig zijn.

  • Oneindige mogelijkheden

    Daarnaast kun je verdieping bieden over onderwerpen, jouw expertise uitdragen, toffe samenwerkingen aangaan, producten in het zonnetje zetten...de mogelijkheden zijn oneindig. Je kunt, als je zelf geen podcast maakt, zelfs adverteren via andermans podcast.

  • Meerwaarde

    Ook top: je bent uniek. Er zijn nog relatief weinig ondernemers die podcasts actief inzetten als marketingmiddel. Jij kunt je hierdoor onderscheiden en nét dat beetje extra value bieden.

Podcast oortjes.png

Genoeg podcast pro’s die je kunt inzetten voor een marketingstrategie dus! Als we het nog even over de nadelen moeten hebben: Een podcast eist de volledige aandacht op. Van de luisteraar wordt verwacht dat die de hele lengte van de uitzending alleen maar oor heeft voor jou. Je vraagt dus een behoorlijke commitment. Dit is toch wel wat anders dan wanneer je op Instagram van het ene naar het andere account hopt of stories skipt. Maar, wanneer iemand overtuigd is, heb je er zeer waarschijnlijk een echte fan bij.

Luister en huiver: de leukste podcasts om te beluisteren om inspiratie op te doen als marketeer.

WHY DE PODCAST INZETTEN IN EEN MARKETINGSTRATEGIE?

Why not? De podcast markt groeit ontzettend hard! Door een podcast heb je de volledige aandacht van de luisteraar, de kans om mensen mee te slepen in een verhaal. Door de juiste spreker uit te kiezen kun je overtuigen maar ook emoties overdragen of oproepen die heel persoonlijk overkomen.

Podcast 2.png

Al met al, een hoop opties en redenen om jouw onderneming of brand audio-wise te versterken.

Hopelijk hebben we interessante insights gegeven om zelf met podcasts aan de slag te gaan. Keep up the good work.

- Donna en Angela

Vorige
Vorige

Werken en blijven leren, zo kan het ook

Volgende
Volgende

Publiceer een gratis download voor extra leads [download]