Pinterest: een online catalogus of toch way more pinteresting?

Pinterest is toch die app waar je plaatjes kunt verzamelen van zoete baksels, tropische oorden en vintage vloerkleden? Dit imago bevat zeker een kern van waarheid, maar wist je dat het kanaal ook voor jou als online marketeer heel interessant is? Via verschillende pins over een vakantie op Terschelling ben je, voor je het in de gaten hebt, een kwartier verder en zijn je ambities al opgeschaald naar een backpack trip door Thailand. Pinterest is een medium wat door steeds meer Nederlanders ontdekt wordt. Met ruim 3,9 miljoen geregistreerde Nederlandse gebruikers en rond de 900.000 dagelijkse Nederlandse Pinteresters heeft de digitale catalogus zijn strepen reeds verdiend in het Nederlandse digitale landschap. De hoogste tijd om dus zelf te ontdekken en ondervinden wat Pinterest zo interessant maakt!

 De onontdekte kracht van Pinterest

Facebook en Instagram maken vrijwel altijd onderdeel uit van de online marketingmix, maar Pinterest wordt vaak vergeten en dat is zonde. Want Pinterest kan veel organisch verkeer, conversie, en naamsbekendheid opleveren voor jouw bedrijf.

charles-deluvio-SqmT5NIXbe8-unsplash.jpg

Zo ligt de koopintentie bij Pinterest gebruikers relatief hoog. Mensen zitten niet op Pinterest voor sociale interactie of om connected te blijven. Pinterest wordt gebruikt met het doel om iets te kopen, te doen of te maken. Gebruikers zitten dus al veel verder in de funnel. 89% van de gebruikers geeft aan Pinterest te gebruiken om inspiratie op te doen voor het shoppen. De koopintentie is dus al aanwezig, maar de gebruikers hebben nog geen specifiek merk in gedachten. Hier ligt dus de perfecte kans om jouw merk top of mind te krijgen en nieuwe leads binnen te halen. 

Een andere kracht is dat content op Pinterest veel langer zichtbaar blijft. Waar berichten op Facebook en Instagram na een paar uur weer van de tijdlijn verdwijnen, blijven berichten op Pinterest maandenlang circuleren. Berichten worden telkens opnieuw repint en blijven zo na weken nog steeds op de tijdlijn of op je eigen startpagina voorbij komen. Daarnaast worden deze pins met hun lange levensduur ook nog eens meegenomen in de Google zoekresultaten. Anders dan bij andere social media kanalen indexeert Google de berichten op Pinterest wél. Op deze manier is elke gedeelde pin een extra verwijzing naar jouw website, wat weer zorgt voor een SEO-boost. Op zoek naar meer SEO tips? Lees dan eens onze blog over het verbeteren van je SEO met Youtube series

Hoe in te zetten als traffic tool?

Pinterest is op het lijf geschreven voor feel good en nice to have producten en diensten, de echte satisfiers. Voor een dissatisfier zoals een toilet hoef je geen ellenlange moodboards te zien, maar ligt de focus op functionaliteit. De rest van de badkamer daarentegen, is supergevoelig voor een dagje funshoppen OF dagenlang Pinterest door scrollen naar aanverwante pins onder de tag ‘bathroom’. Over het algemeen lijkt Pinterest dus vooral interessant voor inspirerende merken die leuk zijn om te hebben. Uiteraard uitzonderingen daargelaten. Waar reguliere autokopers de remmen van een auto als basic en puur benodigd zien, kan het voor autofreaks een droom zijn om unieke rode remschijven door hun zwarte velgen te zien schijnen. Toch lijkt de main focus van Pinteresters te liggen op inspirerende pins over bijvoorbeeld de thema’s food, interieur en reizen.

Een how to use handleiding voor Pinterest richt zich voornamelijk op de kwaliteit en vorm van de te plaatsen content. Het medium kan nog zulke interessante online marketing features hebben, maar het begint nog altijd met kwalitatieve content. Het gebruik van kwalitatieve, authentieke foto’s in warme kleuren slaat aan. Een samenhangend moodboard met herkenbare bedrijfsstijl hebben meer effect dan actiematig schreeuwen met lompe korting buttons. Ondersteun de visuele zoekmachine met relevante tags bij je merk en producten en laat vooral je URL naar voren komen. Met de juiste tags kom je in de juiste searchflow van gebruikers en wanneer de content relevant is en eruit springt plukt de traffic naar jouw URL hier de vruchten van.

Grote kans dat deze Pinterest handleiding veel overlap heeft met de stijl die op andere socials al langere tijd gehanteerd wordt. Daarom kan het inzetten van Pinterest in sommige gevallen slechts een kwestie van redelijk dezelfde content op een ander medium plaatsen zijn. Met weinig effort veel resultaat behalen, dat klinkt toch als de droom van elke social marketeer? En dan te bedenken dat hiervoor geen betaalde Pinterest campagnes nodig zijn!

Meten is weten! 

Om te testen of het voor jouw bedrijf zo pinteresting is als het voor andere bedrijven heeft bewezen, is natuurlijk een testperiode makkelijk uit te rollen. Check je huidige content (aankomende maar ook zeker eerder gebruikte) op een herkenbare huisstijl en probeer hier een aantal maanden je tijdlijn frequent mee te vullen. Bekijk zo het effect op je website traffic en leads en zet dit af tegen de beperkte moeite die je er hebt ingestopt.

Monitor de traffic die naar je website is doorgestuurd. Welke pins doen het goed? Welke tags slaan aan? Doe onderzoek naar welke tags aansluiten bij je producten. Probeer dit voor enkele maanden en maak daarna de kosten-baten analyse op. Alleen door het te proberen kom je erachter of Pinterest een echte match heeft met jouw brand, dus try before you dieHulp nodigOnze social media experts helpen je graag!

- Jorn en Judith

Vorige
Vorige

FOMO: vier handige tips voor jouw marketingstrategie die je niet wil missen

Volgende
Volgende

Contentmarketing trends: Waar staan we nu?