Be prepaired: AI als contentmarketing tool

De komst van Artificial Intelligence (AI) heeft al voor veel nieuwe mogelijkheden gezorgd. Het is dan ook niet gek om te bedenken dat dit ook invloed heeft op jouw werk als contentmarketeer. Ben je benieuwd hoe? Lees dan snel verder in dit blog.

Als contentmarketeer ben je constant bezig met de nieuwste trends en ontwikkelingen om je content aan te laten sluiten op de wensen en behoeften van je doelgroep. Stilstaan is achteruitgaan en zorgt ervoor dat je huidige klanten het bedrijf, merk of product al snel niet meer interessant vinden en overstappen naar een concurrent. Continuïteit en relevante content zijn key. Hoe fijn is het als je daar de hulp van snelle computers bij kunt gebruiken?

Your dAIly life

Even in your daily life heeft AI grote invloed. Enkele voorbeelden voor jou op een rijtje: 

  • De voorbeelden van AI die iedereen misschien al kent, maar altijd goed zijn om er even bij te halen, zijn die van Netflix en Spotify. Op basis van wat jij kijkt of luistert, leren deze platforms wat je interessant vindt en geven daardoor steeds betere adviezen. Handig, zo hoef je zelf niet meer door die eindeloze databases te scrollen.

  • Wist je dat de spambox van emailproviders, zoals Outlook en Gmail, ook gebruikmaken van AI? Deze programma’s leren e-mails te herkennen die schadelijk kunnen zijn voor jouw pc. Door zelf regelmatig te bevestigen dat een mail spam is, weet het systeem in de toekomst nog beter wat er wel en niet in je inbox moet komen.

  • Wanneer jij een bericht typt op WhatsApp, geeft het systeem al een aantal suggesties van mogelijke woorden. Doordat je vaker dezelfde berichten typt, maakt jouw telefoon een schatting op wat het volgende woord gaat zijn. Wie bepaalt er eigenlijk wat je wilt typen

  • Chatbots kom je tegenwoordig op steeds meer websites tegen. Vaak heb je niet eens meer door dat je tegen een computer zit te praten. Deze fictieve klantenservices leren steeds beter te antwoorden, omdat veel mensen dezelfde (soort) vragen sturen.

12.jpeg

Make it work for your company

Nu hoor ik je denken: hoe verhoudt zich dat binnen de contentmarketing en wat levert het mij op?

AI is simpel toe te passen voor iedere organisatie. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van een chatbot op de website, bespaar je al een hoop tijd. Je hoeft minder werknemers in te plannen op de klantenservice, waardoor je handjes vrij hebt voor de groei van je organisatie. Er zijn talloze chatbots te vinden die je al in een paar stappen op je website installeert en vaak ook tegen een betaalbaar tarief. Win-win dus! 

Ook Google Ads is een handige en goed toepasbare tool dat gebruik maakt van AI. Bij displaymarketing is het mogelijk om de advertentie te koppelen aan bepaalde zoektermen. Google Ads bepaalt dan zelf wanneer de advertentie wel en niet wordt vertoond. Aan de hand van data leert Google wanneer de advertentie wel of niet werkt.   

Werkt de advertentie goed, dan laat Google hem langer staan. Werkt een advertentie niet of minder goed, dan haalt Google hem zelf weer weg. It’s as easy as it sounds.

Meer weten over Google Ads? In deze blog geven wij je een korte opfriscursus.

Be prepared for the future

Eén van de nieuwste AI-technologieën is de mogelijkheid om gezichten te creëren van mensen die niet bestaan. Via een zogenoemde ‘facegenerator‘ heb je met één klik een niet van echt te onderscheiden gezicht samengesteld. Doordat de software enorm veel data heeft verzameld van echte gezichten, weet het hoe het een menselijk hoofd moet maken.  

Creepy? Ja wel een beetje, maar ook zeker interessant. Met deze stap in de technologie lijken er ook nieuwe mogelijkheden aan te komen. Denk bijvoorbeeld aan de visuele uitingen die je toe wilt voegen aan je content. Je hoeft in de toekomst bijvoorbeeld zelf geen foto’s meer te maken en te bewerken, maar je laat het gewoon automatisch creëren.  

In mijn ogen staan we aan het begin van een technische revolutie. De mogelijkheden van AI zijn eindeloos, maar we moeten de echte waarde ervan nog ontdekken.

Heb jij al een idee hoe Aritficial Intelligence jouw organisatie gaat helpen? Ik ga er graag met je over in gesprek.

- Daan

Vorige
Vorige

Vijf handige apps die je moet hebben als contentmarketeer

Volgende
Volgende

Vijf video’s die jou inspireren voor nieuwe ideeën