Opfriscursus: Google Search Ads

Google advertising is niet meer weg te denken uit onze strategieën maar een goede opfriscursus anno 2021 konden we wel weer gebruiken, een must vanwege de snelheid waarop Google innoveert. Deze keer nam Bart Poels ons mee in zijn SEA wereld van TotaalTegel en gaf ons zijn best practices als tips mee voor het weekend. En die delen wij natuurlijk graag. 

Waarom je Advertising moet gebruiken

75% van de zoektocht van een klant begint met een vraag op Google. Ze willen iets kopen, zoeken, vragen en hebben een bepaalde behoefte. Als bedrijf wil je natuurlijk bovenaan staan. Maar hoe doe je dat en hoe stel je dat in? Welk advertentietype is het meest relevant? Search, display, shopping, video, app, smart of lokaal? Waar begin je mee als je start? Nou, met search.

Opfris 1.png

1.     Zorg voor relevantie

Search ads zijn het meest relevant doordat ze volledig gebaseerd zijn op de behoefte van gebruiker. Ze zoeken tenslotte. Je kunt door middel van de juiste en relevante zoekwoorden in de zoekopdrachten van je klant komen. Hoe relevanter je bent, hoe eerder een zoeker klikt.

2.     Gebruik de juiste woorden

Hoe vind je andere relevante zoekwoorden? Via Google Trends kun je op basis van begrippen gerelateerde trending topics en woorden vinden. De Google zoekwoordplanner in je campagne account helpt je de juiste zoekwoorden te vinden. Verkoop je een product? Gebruik dan transactional zoekwoorden zoals ‘fiets kopen’ of ‘sushi bestellen.

3.     CTR

Houd rekening dat je clicks en zichtbaarheid elkaar goed aanvullen. Hoe meer ze elkaar complimenteren, hoe beter. Ja, leuk, maar hoe zorg ik daarvoor dan? Clicks behaal je door de relevantie van je zoekwoorden. Zit het clickpercentage tussen de 8% en 15% dan scoor je goed in Google. Daarnaast bepaald de hoogte van je biedingen je zichtbaarheid. Je hoeft er niet meteen honderden euro’s tegenaan te gooien, je kunt niet altijd winnen met geld. Probeer het uit. Je kwaliteitsscore a.k.a je relevantie dus, moet namelijk net zo goed zijn.

4. Check de kwaliteitsscore van je ad en account

Kwaliteitsscore is een combinatie van ingestelde zoekwoord, de relevantie van je ad, landingspagina, historische CTR en algemene prestaties van je account (van al je advertentiegroepen, ook degene die niets met je campagne te maken hebben).

Je vindt de kwaliteitsscore allemaal terug onder het kopje ‘zoekwoorden’. Zorg dat je bij alle zoekwoorden een 7 of hoger scoort.

5.     Speel volgens de Google-regels

Google hanteert strakke richtlijnen in tekst. Met sommige merken mag je niet zomaar adverteren, sommige tekens mag je niet zomaar gebruiken. En doet je landingspagina het niet? Dan word je ad afgekeurd.

Last but not least: Starten, meten, bijsturen

Word je al dol van alle regels, mogelijkheden en kaders waar je rekening mee moet houden? No worries. Tips van Bart: gooi er niet meteen te veel geld tegenaan, start met €10,- per dag en schaal op als het goed gaat, gebruik niet te veel zoekwoorden in je advertentiegroep. Maak 3 standaard ads en 1 responsive ad om te leren. Wat werkt wel en wat niet? Probeer uit. Na 30 dagen heb je in de meeste gevallen al best wat data om campagnes te optimaliseren.

Tip: Start met een branded campagne van je bedrijfsnaam, dat doet namelijk veel goeds voor je algemene accountscore.

Succes!

By the way, wil jij Google in je marcom-strategie integreren maar je weet niet hoe of waar je moet beginnen? We’re happy to help. Stuur ons een mailtje we kijken graag met je mee.

Vorige
Vorige

Contentmarketing in recruitment: 7 tips

Volgende
Volgende

Werken en blijven leren, zo kan het ook