Contentmarketing trends: Waar staan we nu?
Benieuwd of je nog steeds goed bezig bent met je content? En, die trend waar je destijds op inspeelde, is die nog steeds hot & happening? We got you! In dit blog geven we je (opnieuw) alle insights over influencers, het belang van video, voice search-zoekmachines en social shopping. Het werd tijd voor een lijstje, dus hierbij een update van de trends die de afgelopen jaren het contentmarketing landschap domineerden.
1. Influencer marketing
De mond-tot-mondreclame anno 2021. Influencers zijn niet weg te denken van onze socials. Ze zijn dé manier om jouw doelgroep te bereiken. Brand ambassadors maken een opmars binnen de influencer marketing. Het zijn influencers die voor een langere tijd samenwerken met een bepaald merk. Ze herhalen een bepaalde boodschap over jouw merk op social media. Brand ambassadors blijven consistent posten en dat creëert meer geloofwaardigheid voor je merk. Als je vaak positief spreekt over een merk, dan zal het wel betrouwbaar zijn, toch?
Betaalde vs. onbetaalde brand ambassadors
Binnen de brand ambassadors zijn nog twee categorieën, betaalde en onbetaalde ambassadeurs. Een onbetaalde brand ambassador is echt enthousiast over jouw merk. Een trouwe klant die zijn oprechte mening deelt met zijn volgers. Een betaalde brand ambassador wordt gesponsord door je merk. Maar ze krijgen niet altijd betaald in cash, soms kunnen ze ook gratis producten ontvangen van je merk in ruil voor goede content. Weten hoe je kan samenwerken met influencers? Wij schreven deze blog om je op weg te helpen!
2. Lights, Camera, Action!
Videomarketing is in de laatste jaren steeds populairder geworden binnen de online marketing. Why? Audio- en beeldfragmenten kunnen een boodschap een stuk beter overbrengen naar de doelgroep. Live video’s zijn in 2021 de populairste videomarketingtrends. Where to begin? Live video’s zijn op bijna alle social platformen te gebruiken Instagram, Youtube en TikTok. Er zijn zelfs platformen speciaal gemaakt om te streamen zoals Twitch en Periscope. En marketing wise? Live video’s geven je de kans om direct met je doelgroep in contact te komen. Je kunt oprecht zijn naar je doelgroep. Graag live gaan maar geen idee hoe? Deze video geeft je alle ins en outs over Instagram live! Liever niet live, maar wel video’s inzetten? In deze blog geven we je vier tips voor killer video content.
3. Social e-commerce
De online wereld heeft een flinke boost gehad sinds de komst van COVID-19. Social media zijn populairder dan ooit en online shoppen heeft daardoor ook zijn opmars gemaakt. De perfecte kans om die twee te combineren! Onze favorieten social platformen zijn bezig om via inspirerende, visuele content ons aan te sporen om in-app-aankopen te doen. Het voordeel daarvan is dat gebruikers meteen kunnen betalen binnen de app, waardoor je de drempel weghaalt. Deze trend is nog in opmars, maar zou wel eens heel hard kunnen gaan. Social platformen beschikken over veel informatie van hun gebruikers en kunnen zo persoonlijke aanbevelingen bieden. Zo weet je zeker dat jouw berichten bij je doelgroep terecht komen.
4. Hé Google, hoe bereik ik mijn doelgroep?
Waarschijnlijk geen onbekenden voor je: Apple’s Siri, Amazons Alexa en Google Assistant. Voice search-zoekmachines die je bedient met je stem. Hello, broekzakgesprekken😅
Maar hoe bereik je je doelgroep met voice search? Ingesproken zoekopdrachten zijn anders dan geschreven zoekopdrachten. Er wordt door de voice search zoekmachines gezocht op ‘Hoe hoog is de Eiffeltoren?’ in plaats van ‘Hoogte Eiffeltoren’. Voice search-zoekmachines sluiten dus veel meer aan op de menselijke taal. Speel dus in op de verandering van zoekterm naar conversatie. But, how? Denk na ‘hoe zou ik dit uitleggen in een gesprek?’ en schrijf dat natuurlijk en menselijk uit. Begrijp het doel van de zoeker, kruip in de huid van je doelgroep en weet waar zij naar zoeken. En als laatste, baseer je content op de veel gestelde vragen van je doelgroep, zo word je beter gevonden door de voice search-zoekmachines. Heb je een FAQ-pagina? Even better!
Zo, en nu aan de slag! Breng je contentstrategie naar een hoger niveau. Weet je er even geen raad mee? We’re happy to help!
- Marloes