5 tips voor goede interne communicatie

Als ondernemende marketeers met een digital mindset hebben we al veel blogs geschreven over contentmarketing, social media (advertising) en Google updates. Tijd om eens een ander onderdeel van ons werkveld te belichten: interne communicatie!

EXTERN WINNEN IS..

Juist, intern beginnen. Een kreet die voor iedereen binnen het communicatievak bekend is. Medewerkers bepalen voor een groot deel het succes van een onderneming. Je missie, visie en strategie kunnen nog zo briljant bedacht zijn, als je medewerkers niet engaged zijn, kun je succes op je buik schrijven. Er is niets fijners dan medewerkers die op hun plek zitten. Kijk maar naar jezelf. Als je happy bent op je werk, krijg je meer gedaan. Vanuit werkgeversperspectief kun je daar aan bijdragen door interne communicatie, of interne storytelling, serieus te nemen. In corona times zijn we daar al helemaal achter gekomen. Maar ja, hoe pak je dat aan? Wij hebben 5 tips voor je.

1. START WITH A STRATEGY

Uiteraard begint elke verbetering met een goede strategie. Dat geldt ook voor interne communicatie. Daarbij maakt het niet uit of je een organisatie hebt van 3.000 medewerkers, of dat je een kleine clubje bent van 5-10 mensen. It starts with a strategy. En we benoemen het voor de zekerheid, maar: betrek je medewerkers hier ook bij! Welke onderwerpen spelen er? Hoe (vaak) worden ze het liefst op de hoogte gehouden? Hoe gaat interne communicatie op dit moment in z’n werk? Welke kanalen en hulpmiddelen ga je inzetten?

2. MAKE IT A DAILY BUSINESS

Zorg ervoor dat ze de hoofdrolspelers zijn in jouw bedrijfsfilm. Letterlijk en figuurlijk 😉. Een wekelijkse – laat staan maandelijkse – nieuwsbrief is niet voldoende. Dus: gebruik je medewerkers in je Hero-campagnes!

3. MAKE THEM PROUD

Populaire werkgevers zijn organisaties waar mensen trots zijn om voor te werken. Daar wordt veel onderzoek naar gedaan. Zo ook door Effectory: zij ontwikkelden de Global Employee Engagement Index™, gebaseerd op onderzoek onder 17.000 medewerkers over de hele wereld. “In de Global Employee Engagement Index™ van dit jaar hebben onze onderzoekers vier methoden geïdentificeerd waarmee elke organisatie de betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers kan verhogen”, schrijven ze op hun website. Go check it out and make them proud!

 

4. KEEP THE CONNECTION

Daar is ‘ie weer, het C-woord. Verbinding houden is moeilijk als iedereen thuis werkt en je ineens niet meer de chit-chatjes hebt bij de koffieautomaat. Bij IKONS heeft onze Sanne dat ontzettend leuk aangepakt door eens in de 2 weken (en een tijdje zelfs wekelijks) ‘Happy Feelings’ te versturen. Je moest verplicht koffiepauze nemen als je de Happy Feeling ging lezen. Even wat anders. We begonnen met een foto en positieve quote/hart onder de riem van iedereen, maar uiteindelijk zijn er ontzettend veel leuke dingen voorbij gekomen. We hebben zelfs onze eigen Tussen Kunst en Quarantaine challenge gedaan! Een echte aanrader. Andere manieren zijn bijvoorbeeld door intern te gaan bloggen. Als CEO, maar juist ook door specialisten. Geef inkijkjes in wat mensen voor werk doen. Interne storytelling dus. Wil je je hier meer in verdiepen? Frankwatching schreef een 7-stappenplan hoe je dit kunt inzetten.

 

5. MAKE IT FUN

Deze stap gaat natuurlijk hand in hand met verbinding houden. Hoe serieus je werk ook is, er is altijd tijd en ruimte voor luchtige dingen. Dat hoort óók bij je werk. Faciliteer het. Laat het zien. En dat mag best geld kosten. We geven altijd veel geld uit aan externe campagnes. Maar als we net hebben geconcludeerd dat je intern moet beginnen, hoort daar ook een creatieve interne campagne bij.

WE ZIJN GOED OP WEG

Gelukkig zijn we goed op weg. Uit onderzoek van Orange Otters blijkt dat het rapportcijfer voor interne communicatie is gestegen. Medewerkers beoordelen de interne communicatie van hun organisatie gemiddeld met een 7.3, tegenover een 6.7 vóór de coronacrisis. Genoeg werk aan de winkel om daar in 2022 een 8 van te maken!

Heb je behoefte aan hulp op het gebied van interne communicatie? Laat het ons weten. We denken graag met je mee.

- Robbert

Vorige
Vorige

Social media trends 2022

Volgende
Volgende

Meet Jonell