Next level Contentmarketing

Wij waren aanwezig bij de nieuwste Digital Wednesday ‘Next Level Contentmarketing’. Als IKONS moeten we daar natuurlijk bij zijn om up-to-date te blijven van de nieuwste ontwikkelingen, maar ook om te leren van anderen; zowel op creatief als technisch gebied. Wat wij dan weer mee kunnen nemen in onze Academy. En dit zijn onze take-outs van de avond:

 

#1 Videocontent meets AI

In vijf jaar verwachten we dat content voornamelijk bestaat uit videocontent. En dat is logisch; hoge engagement, hoge conversie ratio’s, goede branding en ga zo maar door. Leuk, maar video content is prijzig en heeft een lange doorlooptijd, vooral de grote producties. So, what’s the solution? AI-tools waarmee je zelf video’s kan maken. Net zoiets als een PPT-presentatie, die je gemakkelijk zelf in kan vullen. Je kiest een persoon (‘avatar’), vult de tekst in die de avatar uitspreekt - de voice-over. Vervolgens ga je aan de slag met de achtergronden, kleuren, lay-out etc. Et voilà, een training, een internal of een support/FAQ-achtige video is done! En wellicht in de toekomst meer marketing related videos, denk aan marketingcampagnes, Instagram filters of chatbots.   

 

#2 Écht out of the box

nswhatsapptrhiller.png

Iedereen volgt de lijstjes, de trends die gepubliceerd worden door o.a. Content Marketing Institute. Maar dat betekent ook dat we allemaal hetzelfde doen. En we doen ook nog heel veel. We overspoelen de ontvanger met content en 69% daarvan komt nooit aan. Zonde van al dat harde werk. Ontmoedigend, dus dit moet anders. En écht iets unieks maken. Zodat je echt opvalt.

Een mooi voorbeeld is de Whatsapp thrillerserie 'Ontspoord' van de NS.  Deelnemers kunnen een week lang het verhaal volgen van Sarah, die na een werkborrel per ongeluk iets ziet wat ze niet had mogen zien en verdwijnt. En enkel 720 deelnemers konden deelnemen aan de thrillerserie. Echt een keer iets anders, een ander middel, exclusieve content en de treinreis op andere manier beleven. De clou? Denk eens echter verder. Niet weer die blog (oops), die standaard campagneflow of die social media post op Facebook. Maar denk groter. In alle mogelijke middelen, verhaallijnen, samenwerkingen. En... dan ga je maar een keer op je bek. Beter dan genoegen nemen met die 31%.

#3 Focus op korte en lange termijn

Fama Volat gebruikt de confetti-revolutie van Bavaria als metafoor om uit te leggen hoe zij ‘next level content’ maken. En als echte Brabanders en Limburgers zijn wij dan al gelijk om. Maar wat willen ze nou precies zeggen met de jaarlijks terugkerende Carnavalscampagnes en welke inzichten kunnen we hier uithalen?

Het uitgangspunt van Fama Volat is om te vliegen, en they did. More than once - vier keer maar liefst. Met een torenhoge mediawaarden, miljoenen views, retweets en het behalen van het nationale nieuws kunnen we stellen dat de campages geslaagd zijn. En dat hebben ze met hun holy grail gerealiseerd. Door te werken vanuit een business canvas houd je focus, keer op keer. Je bouwt aan een spraakmakend uitgangspunt waar niemand onderuit kan. Eentje doe verrast en waar je doelgroep op zit te wachten zodat je ze kan sturen in de richting die jij op wilt.

Daarnaast is het opbouwen van je activatie in lagen – Hero-hub-help (hygiëne) – ook key. Stel jezelf de vragen: wat is je boodschap en hoe ga je dat verder uitbouwen? Wat ga, en moet, je pushen? Wat mogen mensen ontdekken, hoe creëer je verdieping en waarmee kunnen ze zich vermaken? En wat kan je doelgroep verder nog vinden? Zijn je lagen uitgewerkt, denk dan pas na over je kanalen, in plaats van andersom (“We moeten iets met TikTok!”). Zorg ook dat je kort lopende campagnes onderdeel uitmaken van een langdurende campagne voor consistentie, herkenbaarheid en om je doelgroep keer op keer weer te prikkelen weer met je merk bezig te zijn. En ontdek je halverwege je campagne dat iets heel goed, of juist absoluut niet werkt? Ben niet bang je campagne halverwege aan te passen. Beweeg mee. Zo kun je je content laten vliegen.

Vorige
Vorige

Waarom doelgroepsegmentatie gecompliceerd maar effectief is

Volgende
Volgende

How to: Organisch groeien met je social media kanalen