How to: Organisch groeien met je social media kanalen

Een frequently asked question voor ons als marcom professionals: “hoe kunnen we groeien op Instagram?” En daar is niet één goed antwoord op, of beter gezegd: er is niet één oplossing voor, het is een combinatie van werkzaamheden en de effort die je erin steekt. Of je moet volgers kopen, maar dat is not done en raden wij dan ook ten zeerste af. We zetten op een rijtje wat je kan doen om ervoor te zorgen dat die ‘Follow-knop’ vaker ingedrukt wordt.  

 

Contentmarketing, of course

Een inkoppertje, maar toch. Het allerbelangrijkste is je community boeien en binden zodat ze terugkomen. En de beste manier om dit te doen, is contentmarketing. Ze gaan je volgen omdat je content deelt op Facebook, Instagram, Snapchat, omdat het engaged. Dit kan zijn omdat het grappig, interessant, herkenbaar of emotioneel is. Belangrijk hierbij is dat je weet waar je doelgroep naar op zoek is als het gaat om content. Start dus altijd met een in-depth doelgroeponderzoek om de content pillars op te stellen en daarbij passende content te schrijven.

 

Community management

Follow and being followed. Zorg dat je zichtbaar bent onder je doelgroep. Als dit nog niet lukt met je eigen content, doe het dan met je profiel. Comment onder interessante content die past bij je merk en doelgroep, zodat je gezien wordt door zowel het profiel waar je op reageert, maar ook opvalt bij de community van dit account. Speel jezelf ook in de kijker bij de Explore-functie (vergrootglas) op Instagram. Daarin wordt namelijk content gedeeld die je vrienden liken, maar ook content die vergelijkbaar is met andere foto’s en videos die je leuk vindt. En die functie wordt veel gebruikt door mensen om content te ontdekken. Niet geheel onbelangrijk is om je huidige volgers engaged en tevreden te houden, door de comments onder je eigen posts niet uit het oog te verliezen. Unfollowers kan je niet gebruiken bij het bouwen aan je community ;).

 

Advertising

Social ads voor community building kunnen ook een boost geven. Er bestaat tegenwoordig niet meer zoiets als Page Like ads. Vroegâh had je dit nog op Facebook en Instagram, maar deze doelstelling is uit de business manager geschrapt. Wat je nu kan doen is een always-on campagne laten draaien om als merk onder de aandacht te komen van de doelgroep met als doel: merkbekendheid. Branded content is een alternatief op het ‘standaard’ reclame maken of adverteren. Bij adverteren denk je snel aan het nadrukkelijk aanprijzen of pushen van producten of diensten naar klanten. De commerciële boodschap staat centraal.

Bij branded content breng je je verhaal op een journalistieke, en daardoor betrouwbare, wijze. De commerciële boodschap is op een subtiele wijze verwerkt in een redactioneel ogend stuk content, maar deze boodschap is niet de kern van het verhaal. Belangrijk is dat je getriggerd wordt en je meer wilt. NRC doet dit erg goed, met telkens titels van artikelen te delen waar je meer over wilt weten, maar als je deze wilt lezen, moet je eerst een abonnement afsluiten. En natuurlijk is die ad gepersonaliseerd op basis van je eigen interesses.

 

Partner up

Team up en share je community. Ga samenwerken met andere merken en/of bedrijven die aansluiten bij jouw productcategorie, visie, de lifestyle van je volgers etc. Deze zogenoemde Brand Partnerships zorgen ervoor dat jouw merk zichtbaar wordt bij een hele groep nieuwe potentiele volgers en heb je tegelijkertijd een nieuw distributiekanaal. Sharing is caring!

 

(Micro) influencers

Een andere manier van samenwerken is met (micro) influencers. De grote samenwerkingen kent iedereen, want daar ontkom je niet aan. Is het niet op Instagram of Snapchat, dan wel in een podcast. HelloFresh, Coca-Cola, Atida Pure, Samsung, to name a few. Maar je hoeft niet altijd je portemonnee te trekken, je kunt ook samenwerken met micro influencers. Zij kunnen net zo relevant zijn voor je merk. Deze influencers hebben misschien een kleinere groep volgers, maar wel een betrokken community om bepaalde redenen. Sluiten deze redenen oftewel interesses aan bij jouw merk? Let’s partner up!  Vaak kan dit al in ruil voor een product of kennis die je met ze kan delen. Net zo waardevol en minder kostenintensief.

 

Acties en give aways

Last but zeker not least. Acties en give aways doen het ook erg goed om jezelf in de kijker te spelen van potentiële volgers. Je merk laten taggen in stories, retweets, feed content om zo kans te maken op een winactie klinkt cheesy, maar werkt nog steeds hartstikke goed om aan je merkbekendheid te werken. Een tijd geleden, midden in de corona/lockdown tijd, was er een winactie van Landal Green Parks. Je kon een gratis weekendje weg winnen aan zee in een idyllisch huisje met alles erop en eraan. In de ochtend waren het een paar gedeelde Instagram stories van mensen waarvan ik het verwachtte, maar aan het einde van dag stond mijn hele story tijdlijn vol. Landal had in een dag zo’n grote groep mensen bereikt en nieuwe volgers erbij op Insta, door één winactie te delen met de perfecte foto en op het perfecte moment. Want wie was er op dat moment niet toe aan een weekend weg? Zo zie je maar, het klinkt achterhaald en goedkoop, maar het kan nog steeds doeltreffend zijn. Vooral als je je doelgroep echt iets te bieden hebt.

Uiteraard hoef je niet al deze middelen en kanalen in te zetten, dit is ook afhankelijk van je marketingbudget. Echter kan een combinatie van bovenstaande al een boost geven aan je volgers aantallen. En veel van bovenstaande kan je inhouse doen of al bewerkstelligen met een klein budget.

 

Good luck!

- Marlou

 

Vorige
Vorige

Next level Contentmarketing

Volgende
Volgende

Be ready: Het cookieless tijdperk komt eraan