Google update juni 2021: verbeter je website experience

Begin deze maand begon Google met een grote Google update. Deze update is dusdanig groot, dat sommige features ook in de update van juli 2021 worden meegenomen. De update heeft gevolgen voor jouw websitebezoeken en uiteindelijk conversie. Benieuwd waar je op moet letten om on top of the game te blijven? Keep on reading en pak je Google-account erbij, kun je meteen aan de slag.

Roel Schepens

What’s cooking at Google?

Google meldde eerder dit jaar dat ze werkten aan een “page experience update”. De uitrol van deze update is officieel begonnen. Zoals je al vermoedt, staat deze update in het teken van relevantie bieden aan de gebruiker. Dit is in eerdere updates al sterk naar voren gekomen. Relevante zoekwoorden en leesbaarheid van je webpagina’s is al langer de focus van Google. Met de laatste update gaan ze een stap verder en focussen ze zich volledig op de ervaring van jouw websitebezoekers. 

Niet alleen worden deze ervaringen meegenomen in de indexering van jouw webpagina’s, wat van invloed is op de ranking in de zoekresultaten. Google gaat in de nabije toekomst de score van jouw website-ervaring ook in de zoekresultaten visueel naar voren laten brengen. Hoe dat er precies uit gaat zien weten we nog niet, de tijd zal het ons leren, maar je zult als zoeker direct kunnen zien of de pagina aansluit op jouw wensen.

 

Wat is landing page experience?

Google pakt het slim aan. Met hun eigen tool Google Search Console indexeert Google zelf wat de landing page experience is van jouw webpagina’s. Maar wat bepaalt nu de landing page experience? In Google Seach Console kun je het volgende uitlezen:

  1. Core web vitals: of er fouten zijn gevonden in de URL’s van jouw website;

  2. Mobile usability: het gebruiksgemak van webpagina’s op mobiele apparaten;

  3. Security issues; breached? Ben je beveiligd?

  4. HTTPS: ligt toe waarom dit belangrijk is

 

En nu zelf aan de slag

Wil je inzicht hebben in deze elementen? Log dan in op jouw Google Search Console account en ga naar deze link. Hier vind je alle scores terug. Naast de bovenstaande punten raden we je sterk aan te kijken naar de laadsnelheid, misschien wel het meest belangrijke onderdeel van de website ervaring. Hoe je dit in kaart brengt? Gebruik Google Lighthouse om snelle inzichten op te doen.

 

Wat behaal je met website ervaring optimalisatie?

WPO Stats laat dankzij een aantal case studies zien hoe belangrijk het is om de website ervaring te optimaliseren. Zo lees je hier dat Yelp de laadtijd van hun webpagina’s met 45% heeft verlaagd, wat leidde naar 15% meer conversies. Of neem het voorbeeld van Revelry, die door het gebruik van kleinere afbeeldingen hun laadsnelheid verbeterde met 43%. Dit heeft geleid naar een verlaging van 8% in het bounce rate percentage en een 30% stijging in conversies! Het is daarom zeker de moeite waard om wat te doen met de aanbevelingen vanuit Google Search Console. 

Wil jij hulp op het gebied van online marketing van één van onze IKONS? Laat het ons weten, dan kijken we met je mee.

 

-        Roel

Vorige
Vorige

Quarterly Round-up Q2 2021

Volgende
Volgende

Stage @ IKONS: what to expect?