Social media trends 2022

Nu de laatste maand van 2021 aangebroken is zijn we erg benieuwd wat 2022 voor ons in petto heeft. Judith zet hieronder een voorspelling voor het nieuwe jaar uiteen. Wat is booming en waar kunnen we onze tijd beter niet meer aan verspillen? 

Augmented Reality 

Beperkte openingstijden, anderhalve meter, een maximum aantal bezoekers… Dankzij COVID-19 shoppen we nóg meer online. Het voordeel van fysieke winkels is dat je producten daadwerkelijk kunt zien en uitproberen. Augmented reality speelt in op deze behoefte en brengt het online winkelen naar een next level. Zo visualiseer je die bruine vintage Chesterfield zo in je eigen woonkamer en test je Maybelline’s ‘color sensational divine wine’ lipstick gewoon vanuit huis.  

Ook op Social media kanalen zie je steeds meer toepassingen verschijnen. Westwing biedt naast augmented reality in hun WestwingNow app nu ook de mogelijkheid om verschillende koffietafels in jouw huis te visualiseren via de '‘coffee tables’’ filter. Ook Tik Tok creëert momenteel een ‘AR effect creation studio’’ zodat gebruikers hun eigen AR- effecten kunnen maken.  

Sonic Social media marketing  

Dat geluid veel impact heeft weten we al langer. Muziek kan bijvoorbeeld herinneringen naar boven halen bij dementerende ouderen en muziektherapie wordt succesvol ingezet bij depressie.  

Ook bij brand awareness kan audio veel impact hebben. Iedereen kent de Kruidvat jingle (steeds verrassend altijd voordelig) en we neuriën massaal mee met Unox. Met audio speel je in op herinneringen en emoties en bind je consumenten aan je merk, maar met een jingle of achtergrond muziek in een commercial alleen red je het niet meer om je merk top of mind te krijgen.  

Creëer een unieke muzikale merkidentiteit die consumenten altijd terughoren wanneer ze in aanraking komen met je merk. Bijvoorbeeld als wachtmuziek, bij een evenement, als intro bij je podcast of als achtergrondmuziek bij stories, reels, tik-toks en video’s.  

Nostalgia marketing  

Vroeger was alles beter… Met heimwee denken we terug aan de tijd voor corona. Bedrijven die inspelen op deze nostalgische gevoelens scoren.  

Haak met social posts in op positieve herinneringen van je doelgroep. Wat was populair in hun jeugd? Wat waren de classics en de guilty pleasures? Mooi haakje dus naar  Sonic marketing, wat dus heel goed ingezet kan worden voor Nostalgia marketing. Win win! 

Short form video’s  

We love video… 72% van de consumenten geeft voorkeur aan video boven tekst en Gen Z spendeert meer dan 3 uur per dag aan het bekijken van online video’s.  

 Take your shot, maar hou het kort! We hebben het druk en onze aandachtsboog is kort. 68% van de mensen wil een business video wanneer deze onder de 1 minuut is.  

Officieel is een short-form video maximaal 2,5 minuut, maar elk kanaal geeft hier zijn eigen invulling aan. Zo is short-form op twitter 2 minuut 20 seconden, op TikTok 60 seconden en op reels 30 seconden. Op Youtube zie je voornamelijk long-form.  

 Wat staat er bij jullie op de planning?  

 - Judith 

Wil je op de hoogte blijven van updates en ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief! 

Vorige
Vorige

Meet Julius

Volgende
Volgende

5 tips voor goede interne communicatie