Poparazzi: dé nieuwe social app onder gen-z

Eind mei is de nieuwe social app Poparazzi gelanceerd. Marrigje dook in deze nieuwe app, gericht op Gen Z, en zet de feiten so far op een rij.

Wat is Poparazzi?

Met de nieuwe social app kun je content delen met je vrienden en volgers. One of plenty? Het is maar net hoe je het gebruikt. Poparazzi hoopt met hun app een beweging te ontpoppen dat zich tegen de selfie-clubs zoals Instagram, TikTok en andere social apps keert. Het lijkt er op dat Poparazzi het begrip social media letterlijk neemt: samen online content creëren tijdens je sociale activiteit, in plaats van zelf bezig zijn met je eigen picture perfect voor je eigen tijdlijn en eigen likes.

Hoe gebruik je het?

Authenticiteit staat voorop. Laat echtheid zien en laat zien waar het om draait: degene die je liefhebt, je normen en je waarden. “Dat is het belangrijkste in het leven”, zegt Poparazzi. Je belangrijkste peers zijn je vrienden. Zet ze op de foto en deel dat moment met hen. Zo zal je geen selfies zien - sterker nog: de app heeft geen selfiestand. Je ziet voornamelijk content waarbij de foto is gemaakt door een ander.

Populariteit in social media land

De app was in de eerste week van zijn lancering de meest downloaded app in de Apple store, boven Youtube en TikTok. Niet gek, ze hebben via verschillende populaire kanalen, waaronder TikTok, gepromoot dat ze eind mei live zouden gaan. Poparazzi is nu alleen nog via de Apple Store verkrijgbaar. Degene met een Android telefoon vissen wederom achter het net en kunnen (nog?) geen gebruik maken van de app. “Working on it as fast as we can”.

Waar liggen de marketingkansen?

Als marketeer moet je voorzichtig omgaan met de app, én de doelgroep. Ze zijn delicaat, kritisch en hebben je snel door. Plaats voor ads is er namelijk niet, tenminste, begin er niet aan want dat wordt niet gewaardeerd. Ben je puur aanwezig met productmarketing dan sla je de plank mis bij deze doelgroep. Steek het meer in op een value based marketingstrategie. Word onderdeel van de cultuur en omarm de normen en waarden van deze generatie. Make them a fan van je merk met echte content. Een uitgesproken kans om samenwerkingen aan te gaan met authentieke influencers? We hebben nog geen merken ontdekt op het platform, so who’s first?

Nog up to date met andere social apps?

Ben je nog bij in het social landschap? Kansen genoeg als je het ons vraagt. De laatste trends op een rijtje: 

-        Halleluja, Clubhouse is sinds een maand ook voor Android beschikbaar. Dat zorgt voor minder exclusiviteit maar wel voor zo’n miljoenen meer gebruikers. Voelt als mosterd na de maaltijd maar als Android-gebruiker ben ik blij eindelijk aan te kunnen schuiven. De app is voornamelijk interessant als je je met de b2b-markt bezighoudt. 

-        BeReal is de app waarin je door een community wordt aangespoord binnen 2 minuten te reageren met een foto. Perfect op het plaatje staan is dan ook onmogelijk. Authenticiteit is ook hier key.

-        We schreven eerder dat TikTok voornamelijk onder jongeren tussen 13 en 24 gebruikt wordt. Uit recent onderzoek blijkt dat 67% van de TikTok’ers ouder is dan 25 jaar. Ouders, ooms en tantes zijn er ook aanwezig. Is er dan toch een shift gaande? 

-        De nieuwe IOS-update zorgt voor wat opschudding in het Facebook Advertising landschap. Wat is er aan de hand? iPhone-gebruikers kunnen een opt-out aanklikken na de update, met als gevolgd dat je (re-)marketing advertenties minder nauwkeurig gemeten worden. Je doelgroep wordt kleiner. Ga daarom slim om met je advertentie. Bouw je eigen audience, zo luidt, maar kijk ook aankomende periode of het daadwerkelijk veel impact heeft op je resultaten, want niet iedereen maakt gebruik van de opt-out functie (en je hebt ook nog altijd een android-groep). 

So far so good. We houden je op de hoogte maar wil je meer in depth online marketing info? Geef me een seintje, dan help ik je verder. 

 - Marrigje

Vorige
Vorige

Like it or not? Verberg je vind-ik-leuks op Facebook en Instagram

Volgende
Volgende

Van trainee naar contentmarketeer: Q&A met Almar