Hoe kan TikTok ingezet worden als marketing tool?

Het gebruik van TikTok is het afgelopen jaar explosief gestegen. Met totaal zo’n twee miljard downloads behoort de app tot een van de meest gebruikte social media op dit moment. Viral gaan met één druk op de knop, TikTok maakt van jongeren celebrities en kan zomaar booming business zijn voor jouw marketingstrategie.

First things first.. 

Waarom TikTok? TikTok is hét platform onder de jongeren tussen 13 en 24 jaar. Het platform barst van de influencers en de mogelijkheden voor samenwerkingen zijn eindeloos. Kijk naar de datingapp Happn, in samenwerking met meerdere creators werd gevraagd om TikToks te maken met de hashtag #makeithappn. Of bijvoorbeeld Quincy van Theorie Toppers. Hij maakt informatieve video’s over autotheorie en het behalen van je examen. Met de hashtag #IkLeerMetQuincy gaan zijn video’s en samenwerkingen heel TikTok over. TikTok helpt je snel een groot bereik te genereren. Het is mogelijk om binnen korte tijd honderden of zelfs duizenden views te behalen dankzij het algoritme (die ze graag geheim houden). Hier komt het op neer. Hoe meer mensen je TikToks bekijken en hoe meer engagement je krijgt, des te groter de kans dat je TikToks op de ‘voor jou’ pagina eindigen.

happn.png

De For You pagina

tartufo.png

De ‘voor jou’ pagina: de pagina op TikTok die een oneindige hoeveelheid aan gepersonaliseerde content aan zijn gebruikers laat zien. Iedere keer als je als gebruiker interactie hebt met een video zorgt TikTok ervoor dat er meer van dat soort video’s met je gedeeld worden. TikTok kijkt hier naar het geluid onder de video, de creator en de hashtags. Zo weten ze wat je leuk vindt en wat niet. Wat kan je hiermee als bedrijf? Ga mee in de trends! Dagelijks verschijnen er weer nieuwe populaire geluiden, dansjes en sketches. Wanneer je als bedrijf hierin meegaat is de kans groot dat je ook op de ‘voor jou’ pagina terecht komt. En zo word je steeds bekender, zoals het restaurant Il Tartufo in Delft dat tijdens de lockdown hun broodjes liet zien op TikTok. Hiermee kregen zij duizenden volgers en werden hun filmpjes nagemaakt door andere creators.

Hoe kan ik TikTok verweven in mijn strategie?

TikTok staat in het teken van fun, creativiteit en vooral realiteit. Niet het gelikte plaatje dus, zoals op Instagram en Youtube. Het platform geeft je wel de mogelijkheid om je Instagram en Youtube te koppelen aan je account en de link van je website in de bio te zetten. Sinds kort is het ook mogelijk om te adverteren op TikTok. Schakel je account gratis om naar een Pro-account en get started op TikTok for Business, TikTok zal dan bepalen of jouw account mag starten met het plaatsen van advertenties. Daarna is het easy! Maak branded filters en effecten, hashtag-challenges en in-feed ads. 

Zo, nu is het tijd om een account aan te maken. Hulp nodig? We got you!

 

-       Marloes

 

Vorige
Vorige

Van verlaten winkelmandje tot aankoop: Retargeting met emailmarketing

Volgende
Volgende

Hybride events: Wat zijn de valkuilen en hoe ben je ze voor?