Van trainee naar contentmarketeer: Q&A met Almar

Het traineeship volgen, een passie voor fotografie én bezig zijn met je pre-master ? Almar did it all! Vorige lichting maakte Almar deel uit van de IKONS Content Academy en nu zit deze busy bee op project bij Copaco. Marloes vroeg hem het hemd van het lijf over zijn ervaringen van het traineeship en zijn eerste opdracht. 

56053CF2-2DA5-475A-AB94-CD4FA6C76496.jpeg

First things first... Hoe heb je de Academy gevonden?

‘Eigenlijk via via. Ik ben in contact gekomen met iemand met connecties binnen IKONS, hij verwees mij naar de Academy. Ik was zelf binnen het marketing werkveld aan het zoeken en hij was daar nogal in thuis. Nadat ik op de site had gekeken heb ik gewoon gereageerd. Ik heb een mailtje gestuurd en toen is dat balletje vanzelf gaan rollen. Ik kan hier nu een heel lang verhaal van maken, maar hier komt het eigenlijk op neer’.

Waarom wilde je de Content Academy volgen?

 ‘Ik heb eerst gezondheidspsychologie gedaan, na het afronden dacht ik: Da’s leuk, maar dit past niet bij mij. Ik startte mijn hobby fotografie en daarbij dacht ik: “Hey! Dit is leuk!” Toen is eigenlijk het idee van marketing in mijn hoofd geschoten, dat heeft ook iets met fotografie en videografie te maken. Ik had me aangemeld voor een master, maar ik moest eerst nog een pre-master doen. Daarna zou ik pas kunnen starten met mijn master. Uiteindelijk kwam ik ook bij het traineeship terecht en dat leek de perfecte oplossing, mits ik werd aangenomen natuurlijk, dat was ook nog maar de vraag. Dus ja, ik had me en aangemeld voor de pre-master, daar ben ik nu ook mee bezig en voor het traineeship en op wonderbaarlijke wijze ben ik overal doorheen gekomen.’

Kun je de trainingen beoordelen? 

‘Leuke vraag! Mijn vragen tijdens de trainingen werden altijd goed beantwoord en opgevangen door de trainers. En ik had nogal wat vragen! Nu tijdens mijn opdracht leer ik nog veel meer. Maar het ligt er natuurlijk een beetje aan waar je instroomt. Ik zit nu bij Copaco en dat is voornamelijk B2B-marketing. Dat gaat echt op de vraag van de vendor. Wat dat betreft kan ik nog niet heel veel toepassen, ik heb ook nog niet veel met online marketing te maken. Maar voor mij is het gewoon een heel mooi opstapje in de wereld van marketing. Ik schrijf nu vooral echt veel, de andere dingen die wij hebben geleerd zal ik denk ik pas later toepassen.’

En dat is ook meteen antwoord op mijn volgende vraag;  Wat kan je wel toepassen bij je opdrachtgever?

‘Ja, in het begin werd ik veel in vergaderingen meegenomen. Deze vergaderingen gingen vaak over vacatures en het vinden van nieuwe mensen. Ik stelde vragen als: “Wat is de specifieke doelgroep? Hoe ga je die bereiken? Toen had ik zoiets van: ik kan wel iets bijdragen tijdens zo’n vergadering.’

Hoe ging het proces van de training volgen naar geplaatst worden en kun je dat verloop toelichten?

‘Ik maakte me helemaal geen zorgen en volgde de contentmarketing trainingen. Het balletje lag natuurlijk een beetje bij IKONS voor opdrachten, maar ik heb zelf ook mee gezocht. Uiteindelijk was er een periode dat er in een keer 3 of 4 opdrachten mogelijk waren voor mij. Daar was ik heel erg blij mee. Maar bij het kennismakingsgesprek zat ik natuurlijk een beetje met klamme handjes en vond ik eigenlijk het meest spannende moment. De eerste werkdag had ik eigenlijk niet zoveel moeite mee. Alleen bij die eerste werkzaamheden die je doet ben je onzeker omdat jij iets moet aan- en afleveren en je weet nog niet heel goed of jij het juist hebt gedaan. Dat vond ik wel lastig.’

Hoe zie je de ontwikkeling verder In het vak contentmarketing?

Ik hoop sowieso dat ik veel meer ga zien van hoe een bedrijf de branding opbouwt en hoe je ook meer bezoekers kunt krijgen, meer interactie met de doelgroep kunt creëren, hoe je leuke content naar buiten kan brengen. Ik wil zelf graag meer de B2C-kant op; meer richting het creatieve stuk en echt een merk opbouwen.

Wat is je opinion overall?

‘Dit is een mooi opstapje om marketingervaring op te doen. Hierdoor sta ik zelf sterker in mijn schoenen over wat ik schrijf en oplever.’

- Almar & Marloes

Vorige
Vorige

Poparazzi: dé nieuwe social app onder gen-z

Volgende
Volgende

Meet Judith