Like it or not? Verberg je vind-ik-leuks op Facebook en Instagram

Maar veertien likes op je nieuwste post ... Volgens jou écht een fantastische foto. Je baalt dat zo weinig mensen ‘m waarderen en verwijdert de post. Herken jij jezelf hierin? Of maakt het je weinig uit hoeveel vind-ik-leuks je Facebook- en Instagram-content je krijgt? Wat je ook kiest, Facebook heeft een passende oplossing. Voortaan bepaal je namelijk zelf welke likes je ziet. Wij vertellen je waarom, hoe en welke impact dit heeft.

Why

Facebook dook twee jaar lang in de waarde van likes voor gebruikers van hun platformen. Conclusie van het onderzoek: de ene groep vindt het fijn om het aantal duimpjes omhoog te kunnen zien, bijvoorbeeld omdat ze dan zien wat er on trend is. Een andere groep ervaart mentale druk doordat ze het gevoel hebben dat ze zoveel mogelijk likes moeten scoren om ‘populair’ te zijn. 

Een andere reden om de vind-ik-leuks te verbergen is om nieuwe gebruikers te motiveren het platform te blijven gebruiken, ondanks de weinige likes in het begin. En at last: Facebook vindt het belangrijk dat gebruikers in control zijn over hun eigen beleving van het platform. Daarom kun je nu uit maar liefst vier manieren kiezen om je likes op Instagram te verbergen of juist te laten zien.

How

Vier opties dus. We zetten ze voor je op een rijtje:

  •  Alle likes – van jezelf en anderen – laten zien.

  •  Alle likes verbergen.

  •   Alleen de likes op je eigen post verbergen – jijzelf en anderen kunnen niet meer zien hoeveel likes jij hebt gekregen.

  • Likes verbergen bij posts van anderen.

Je eigen likes verberg je op Instagram door bij je foto op de drie puntjes te klikken en daarna op ‘aantal vind-ik-leuks verbergen’. Likes van anderen verberg je door te gaan naar: instellingen > privacy > berichten. Daar kun je ‘aantal vind-ik-leuks en weergaven verbergen’ aanzetten.

Likes op Facebook ook verbergen? Ga naar instellingen > voorkeuren voor nieuwsoverzicht > reactievoorkeuren.

Impact

Wat betekent dit alles voor jou? Dat ligt eraan of je Instagram en Facebook alleen persoonlijk gebruikt of ook zakelijk inzet. Bijvoorbeeld voor een onderneming of omdat je als marketeer regelmatig met influencers werkt. Marketingtechnisch is het aantal likes namelijk een manier om te meten hoe je post presteert. 

Gelukkig zijn het aantal vind-ik-leuks lang niet de enige – en de beste ;) – manier om je succes te bepalen. Likes zeggen eigenlijk niks over de betrokkenheid van je followers of je uiteindelijke bereik. Daarvoor kun je beter kijken naar de reacties en naar hoe vaak de post gedeeld of opgeslagen is. Een extra reden dus om authentieke en deelbare content te maken! 

Oh, en wil je toch inzicht in alle prestaties van je post – inclusief likes? Klik dan onder je foto of video op ‘statistieken bekijken’. Daar blijf je alles gewoon terug kunnen vinden.

Kun je hulp gebruiken bij het opstellen van een goede social strategie? Waarbij je op veel meer focust dan het aantal likes op je post? ;) Give us a call! Wij staan voor je klaar.

- Juul






Vorige
Vorige

Stage @ IKONS: what to expect?

Volgende
Volgende

Poparazzi: dé nieuwe social app onder gen-z