Check: is jouw content al mobile friendly?

Als marketeers roepen we het al een tijdje: mobiel wordt steeds belangrijker. En de cijfers liegen er niet om. In 2018 werd 52,2% van alle traffic wereldwijd gegenereerd door smartphones. Ter vergelijking, in 2016 lag dit percentage rond 42,3%. De verwachting is dat het ook de komende jaren flink blijft stijgen, naar zo’n 75% in 2021.

Het is dus een must om jouw content geschikt te maken voor mobiel, anders is de kans groot dat je een belangrijke doelgroep mist. Maar hoe check je of je content überhaupt mobielvriendelijk is? En waar houd je rekening mee als je content aan het creëren bent voor je merk? Maak je geen zorgen, we hebben een checklist voor je opgesteld.

you-x-ventures-Wg4gFycu4bE-unsplash+%281%29-min.jpg

#1 First things first

We beginnen bij het begin: het gebruiksgemak van je website. Maar hoe check je of je website mobielvriendelijk is? Dit doe je door de link van je website door Google Search Console te laten testen. Hierbij geeft Google meteen aan wat er aangepast moet worden aan je pagina om je door de volgende test heen te slepen. Handig!

#2 keep in mind

Content hoeft niet zozeer kort en bondig te zijn, maar wel duidelijk en overzichtelijk. Je wilt in één oogopslag voor de lezer duidelijk hebben welke content hij/zij voorgeschoteld krijgt. Maak gebruik van een groot genoeg lettertype en afbeeldingen die meteen duidelijk zijn. Google beoordeelt namelijk content door de ogen van de lezer. Als het overzichtelijk is voor de lezer, zal het door Google goed beoordeeld worden en komt jouw mobiele website hoger in de ranking.

TIP: Learn from the best! Check deze pagina voor een goede dosis inspiratie mobile friendly websites.

neonbrand-Ak5c5VTch5E-unsplash+%281%29.jpg

#3 how to write

Met de introductie van Google ’s Mobile First Indexing wordt er nóg meer de nadruk gelegd op mobile. Met deze index gebruikt Google voornamelijk mobiele content om te ranken en indexeren.

Om hier hoog te kunnen scoren is het van belang om duidelijk en heldere teksten te schrijven. Hiernaast is het verwerken van relevante zoekwoorden een echte must! Om op goed rankende zoekwoorden te komen raden we je aan om Google Keyword Planner te gebruiken. Maar ook met gratis tools als Google Trends en Answerthepublic.com kom je een heel eind.

#4 CONTENTCREATIE MET 5G

Met de komst van 5G dit jaar gaat het laden van mobiele content nog sneller. En dat biedt mogelijkheden! HD-video’s zijn binnen no-time geladen, dus waarom niet gebruiken. Geldt ook voor al je afbeeldingen natuurlijk. Ook contentplatformen zoals Instagram, Youtube en TikTok worden nog meer favoriet onder online gebruikers vanwege de laadsnelheid, dus zorg dat je daar met motion aanwezig kunt zijn. Maar denk ook eens aan de mogelijkheden binnen online gaming en virtual reality. Het wordt allemaal makkelijker en sneller voor de gebruiker om dit via mobiel te laden. Passen deze platformen niet bij je doelgroep? Key blijft natuurlijk be where your audiences are. Zorg dan dat tip 1, 2 en 3 tiptop in orde zijn.

Vier keer een vinkje? Mooi! Kun je meteen door naar onze volgende checklist over hoe je je relevantie kan boosten met Evergreen Content. Zeker de moeite waard!

- Roel

Vorige
Vorige

Content owners: 10 redenen waarom je er één moet hebben

Volgende
Volgende

Slim gebruikmaken van user generated content