How-to: boost je relevantie met evergreen content
WAT IS EVERGREEN CONTENT?
Evergreen content is content die voor langere tijd interessant is en blijft voor de doelgroep en die helemaal geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Je zou denken dat alle content die je online plaatst blijvend is, het verdwijnt niet toch? Nee dat klopt, maar evergreen content is anders. Dit soort content blijft lang relevant, nog ver na de publiceerdatum. Én je kunt het regelmatig updaten, zodat het weer even bovenaan komt te staan.
HOE PAS IK HET TOE?
Er zijn verschillende manieren om het toe te passen. We hebben een paar formats voor je op een rij gezet zodat je ze snel kunt inzetten:
Video’s
Maak video’s waarin je bijvoorbeeld een bepaald onderwerp uitlegt, je een succesverhaal vertelt of vragen beantwoordt.How-To content
Hierbij laat je zien hoe iets moet gebeuren. Bijvoorbeeld hoe je een Kerstboom opzet, hoe je een gerecht kookt of hoe je moet handelen in bepaalde situaties.Product reviews
Werk je veel met producten? Dan is het leuk om een review te geven over een van die producten. Een review blijft altijd interessant wanneer iemand de overweging aan het maken is om een product aan te schaffen.Tips
Heb je een heel specifiek product of dienst waar je tips over kunt geven? Doen! Tips zijn altijd welkom en mensen vinden het leuk om kennis op te doen.Lijstjes
We houden van lijstjes! Check onze blog over waarom lijstjes goed werken.FAQ
Worden er geregeld dezelfde vragen aan je gesteld? Wellicht een idee om deze te bundelen en de antwoorden erbij te zetten. Zo kunnen mensen de antwoorden zelf vinden en krijg jij niet steeds dezelfde vragen!
WAT IS GÉÉN EVERGREEN CONTENT?
Het is misschien lastig in te schatten of iets nou wel of niet evergreen content is. Laten we eerst even voorop stellen dat je nu echt niet alleen maar evergreen content hoeft te creëren, maar een goede balans moet zien te vinden tussen actuele, creatieve, informerende, inspiratie en evergreen content. Is iets super actueel zoals een nieuwsbericht dan is dit in veel gevallen géén evergreen content. Een makkelijk ezelsbruggetje is om jezelf af te vragen of iets over een jaar nog steeds interessant is en je de informatie dan weer zou kunnen updaten? Is dat het geval? Ding, ding, you got yourself evergreen content!
Een goed voorbeeld van wat geen evergreen content is, is de Facebook post van Vogue (zie afbeelding). Op zich slim bedacht om nog een keer #InterieurGoals te tonen van een BN’er die ook nog eens kledingontwerpster is, maar interieur trends zijn ieder seizoen anders en ook BN’ers veranderen wel eens van optrekje. Wat je dan krijgt? Not so evergreen content dat toch wel een houdbaarheidsdatum heeft en mensen hier ook op gaan reageren (‘bericht uit 2018’, ‘ze woont hier niet meer’) en de content ‘moe’ zijn.
WAAROM IS EVERGREEN CONTENT ZO BELANGRIJK?
Dit soort content wordt meer gedeeld dan andere soorten content, omdat het voor langere tijd relevant is en zal blijven.
Het zorgt ervoor dat je hoog in de zoekmachines komt te staan.
Je zal als relevant worden gezien door je doelgroep.
Nog veeeeeel meer, onze tip: just do it! Je zult zien dat het snel zijn vruchten afwerpt.