Internal branding: breng je merk tot leven

Een belangrijk maar vaak ondergeschoven onderdeel van marketing en communicatie is internal branding. Internal branding is het intern positioneren van je merk. Dit is gebaseerd op het feit dat medewerkers, van sales tot klantenservice, de belangrijkste ambassadeurs zijn van je merk. Ze maken in hun gedrag waar, wat jij als merk belooft. Get some insight van deze branding techniek om jouw merk tot leven te brengen.

Inside-out versus outside-in

Bij een benadering volgens het inside-out principe bouw je je merk op vanuit je interne organisatiecultuur. Bij outside-in benader je het juist andersom: het externe merk vertaal je door naar intern. Kies voor een aanpak die bij jou past. Vraag je ons wat wij denken dat het beste is, dan zeggen wij: kies voor een outside-in aanpak. Op deze manier wordt het merk echt gedragen op basis van de door jou opgestelde identiteit en kernwaarden.

Internal branding is meer dan interne communicatie

Internal branding en interne communicatie zijn twee verschillende takken van sport die vaak door elkaar worden gehaald. Internal branding gaat namelijk veel verder dan interne communicatie. Met interne communicatie wil je een boodschap overbrengen naar je medewerkers. Dat kan een nieuw beleid zijn, een uitnodiging voor een bijeenkomst of een aanpassing in een werkwijze. Vaak vanuit een corporate of HR point of view. Bij internal branding gaat het verder dan dit. Met internal branding wil je een bepaald gedrag stimuleren. Dit gedrag is een match die je wilt creëren tussen je externe merk en je interne organisatie. Het doel is dat je medewerkers het merk echt gaan ervaren en uitdragen. Natuurlijk kan je hiervoor wel interne communicatie inzetten.

samenwerken met HR

internal+branding.jpg

Het is belangrijk als je aan de slag wilt met je internal branding dat je een samenwerking creëert tussen marketing, communicatie en HR. Want voor een juiste internal branding start je al bij je je werving en selectie van nieuwe medewerkers. Deze toekomstige ambassadeurs moeten natuurlijk wel passen binnen jouw organisatie. Het is veel fijner om kernwaarden uit te dragen en hier zelf ook achter te staan. Daarnaast is een goede onboarding ook key om de nieuwe medewerkers te introduceren met jouw merk, kernwaarden en organisatiecultuur. Dat is meer dan alleen een merkdocument overhandigen.

corporate influencers creëren

De grootste ambassadeurs van je merk zijn de mensen die bij je werken. Het zijn de medewerkers die tijdens een verjaardagsfeestje of dagje op het terras vertellen over hun werk en daarmee jouw merk. Je medewerkers moeten om die reden niet alleen weten en begrijpen waar je als merk voor staat, maar ze moeten het ook voelen. Door o.a. een goede werkplek, duidelijke processen en een fijne omgang te creëren, zorg je ervoor dat je medewerkers met trots bij familie en vrienden delen hoe zij zich voelen op hun werk (jouw merk). Op die manier worden ze je corporate influencers.

 

Vergeet ook je tijdelijke arbeidskrachten niet! Ook bij deze krachten is het belangrijk om bij je werving en selectie vanuit je identiteit en kernwaarden te werken. Het zijn de medewerkers die bereid zijn jouw merk te leren kennen, met enthousiasme deze waardes dagelijks te kunnen inzetten in hun werk en achter jouw merk staan. Mochten zij het bedrijf weer verlaten, dan heb jij er weer een influencer bij. Spread the word!

need some help?

Natuurlijk helpen wij jou graag bij het opzetten of verder activeren van je internal branding. Send me a mail en misschien kunnen we wel iets voor elkaar betekenen: sanne@ikons.nl

- Sanne

Vorige
Vorige

Affiliate marketing for dummies

Volgende
Volgende

Clubhouse: the next big thing?