Clubhouse: the next big thing?

Je hebt het bijna niet kunnen missen, de nieuwste social app Clubhouse is trending! Deze audio-only app werd in maart 2020 al gelanceerd in Amerika, maar pas sinds enkele weken maakt hij zijn doorbraak in Nederland. In korte tijd is het aantal gebruikers enorm gegroeid tot miljoenen wereldwijd. Maar wat is het precies en kun je Clubhouse ook als merk inzetten?

clubbhouse foto 2.jpg

Wat is clubhouse?

Clubhouse is een audio-only app waarin je live gesprekken kunt voeren en luisteren, zónder beeld of chat. Het heeft wat weg van een podcastplatform, maar dan met het interactieve karakter van social media. 

Hoe werkt het? 

De app bestaat uit allemaal ‘rooms’ waarin gesprekken worden gevoerd. Iedere gebruiker kan een room starten. Deze zijn Closed (alleen voor mensen die je uitnodigt), Social (voor mensen die je volgt) of Open (iedereen kan meeluisteren). 

Naast rooms heb je ook ‘clubs’ waarin members op regelmatige basis rooms hosten over een bepaald thema of een gezamenlijke interesse. Followers van clubs kunnen deelnemen aan deze rooms, maar er zelf geen organiseren. In een room voeren de hosts een gesprek vanaf een soort digitaal podium. Followers kunnen meeluisteren en vragen stellen door hun digitale hand op te steken. 

Wat maakt clubhouse bijzonder?

Op dit moment is Clubhouse alleen beschikbaar op iOS én geldt: via invite-only. Een andere gebruiker moet je dus persoonlijk uitnodigen om lid te kunnen worden. Bovendien spelen de makers in op de trend rondom ephemeral content; je kunt gesprekken alleen live volgen, terugluisteren is niet mogelijk. Opgeteld een slim staaltje marketing, want hallo FOMO (Fear Of Missing Out)!

Android-gebruikers niet getreurd! Inmiddels hebben de makers een ontwikkelaar ingeschakeld om aan een Android versie van Clubhouse te werken. 

Waar liggen de marketing kansen?

Het is niet mogelijk om bedrijfsaccounts op Clubhouse te creëren, maar dat betekent niet dat je vanuit jouw persoonlijke account geen impact kunt maken. Wij geven je 2 redenen om te starten met Clubhouse:

1. Kennis opdoen en uitwisselen
De app staat vol rooms waarin vakexperts hun kennis gratis met je delen. Wil je bijvoorbeeld je social media skills naar een hoger niveau tillen? Vink simpelweg social media aan bij je interesses en blijf op de hoogte van alle geplande sessies. Als je geluk hebt, hang je zo ‘aan de telefoon’ met the big boss van Snapchat!

2. Community building
Je kunt natuurlijk ook zelf een room hosten of club oprichten. Dé kans voor zzp’ers, merken en bedrijven op waardevolle community building. Door het laagdrempelige karakter van de live audio-only app kom je dichterbij je doelgroep te staan. Dat maakt het authentiek en betrouwbaar. 

Belangrijk is dat je je daarbij specifiek richt op één niche, waarvoor je regelmatig waardevolle content creëert. Zo onderscheid je je en kun je een trouwe following opbouwen. Afhankelijk van je doel als merk kun je hierbij denken aan een van de volgende strategieën:

bas smit 2.jpg

·       The way to thought leadership

Vooral voor zzp’ers is Clubhouse een interessant platform om jezelf in the picture te krijgen. Hoe meer jij je kennis over een specifiek onderwerp met anderen deelt, hoe meer kans dat zij je gaan zien als thought leader (kennisleider) in dat vakgebied. Zo zijn de sessies van LinkedIn expert Marjolein Bongers inmiddels zo populair dat ze meermaals per week rooms host in samenwerking met bekende & invloedrijke personen en daarmee indirect mooie reclame maakt voor haar boek LinkedIn Power.

·      Branded rooms (presented by brand X)

Host namens een merk een room met gespreksstof die past bij het merkkarakter en de interesses van je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan een merk als Canon dat tips en tricks deelt met (hobby)fotografen.

·       Influencer marketing

Wil je snel een veel groter publiek krijgen? Nodig influencers specifiek uit jouw niche uit om deel te nemen aan het gesprek in je room. Zoals in de eerder genoemde aanpak van LinkedIn expert Marjolein Bongers. Lees hier meer over de inzet van influencer marketing.

De toekomst van clubhouse

Hoe gaat de toekomst van Clubhouse eruit zien? Wij denken dat het 2 kanten op kan gaan: óf het daverende succes zet door en de app komt met een verdienmodel dat adverteren mogelijk maakt óf Clubhouse wordt al snel ingehaald door andere social apps die aan de haal gaan met de nieuwe audio-only feature. Zoals eerder ook het concept van Instagram Stories en Reels werd afgekeken van Snapchat en Tiktok. De geruchten gaan dat zowel Facebook als Twitter al aan de slag zijn met een eigen versie, dus who knows wat ons te wachten staat!

- Kelly

Vorige
Vorige

Internal branding: breng je merk tot leven

Volgende
Volgende

Meet Marloes