Influencer marketing: all you need to know

Influencers bestaan al eeuwen. In de afgelopen jaren heeft het meer naam gekregen en zijn we het gaan zien als een marketingvorm. Maar ook vrienden, familie en collega’s zijn “influencers”. Denk maar eens aan een vriendin die je ‘all about politics’ kan vertellen. Met haar politieke voorkeur kan ze jou beïnvloeden.

Vroeger had je bekende Nederlanders die commited waren aan een merk en daarbij op productverpakkingen stonden. Daarmee werden mensen beïnvloed. Maar wat is er in de huidige tijd dan anders? Tegenwoordig kennen we heel veel social influencers. Door de groei van social media - negen jaar geleden zaten we nog met z’n allen op Hyves ;-) - is het mogelijk om eenvoudig een boodschap te delen aan een groot publiek. Influencers zijn dan ook wel content creators, die betaald of onbetaald hun volgers beïnvloeden. 

Kortom: influencers zijn niet meer weg te denken. Waar we vroeger idolen in de muziek, film en/of tv hadden zijn er nu influencers op Instagram en/of Youtube. Zeker onder jongeren zijn deze content creators zeer populair. Wanneer je vroeger een kind de vraag stelde: Wat wil jij later worden? Dan werd dat beantwoord met kapper, juf of brandweerman. Tegenwoordig wordt die vraag beantwoord met ‘influencer’. Het is niet meer weg te denken uit deze tijd.

 Maar waarom is juist influencer marketing een goede marketingvorm? Alle facts op een rijtje:

-       Het is een kostenefficiënte manier van reclame maken.

-       Je hebt direct interactie met je doelgroep door bijv. ‘swipe up’ of ‘klik hier’-opties.

-       Het is een manier om directe verkoop te stimuleren door het weggeven van bijvoorbeeld een kortingscode.

-       Het is meetbaar: engagement en bereik, traffic en conversie

-       Authentieke content

-       Je kan eenvoudig een specifieke niche doelgroep bereiken

 

BUDGET: WAT ZIJN DE KOSTEN VOOR EEN SAMENWERKING?

Een veelgestelde vraag: wat zijn de kosten om samen te werken met influencers? Een vraag die niet eenvoudig te beantwoorden is. Het gaat er om: wat ben jij bereid om in te zetten voor influencer marketing?

De kosten zijn afhankelijk van de bereikcijfers, expertise en relevantie. Je kan er ook voor kiezen om voor een barterdeal te gaan. Daarmee zorg je ervoor dat je kosten laag blijven. Let wel op, niet iedere influencer wil met deze deals werken.

Overweeg eens om een influencer vrijheid te geven in het maken van de content. Het zijn namelijk contentexperts. Wanneer je als bedrijf ruimte geeft, krijg je daar vaak ook iets extra’s voor terug. Dus meer profijt voor hetzelfde geld. Zorg er wel voor dat jullie een goede match zijn.


EEN GOEDE MATCH: WAAR LET JE OP?

Het is belangrijk dat de influencer waarmee je wilt samenwerken relevant is en past bij je merk. Waar let je nu op bij het zoeken van een goede match?

-       Hoe actief is de influencer op zijn/haar kanaal? Als iemand passief content deelt, accepteert het social mediakanaal de content niet.

-       Welke doelgroep bereikt de influencer? Om hier achter te komen moet je de content goed bekijken om te zien welke doelgroep wordt aangesproken

-       Authenticiteit: Hoe echt is de influencer en hoe passen zijn/haar normen en waarden bij jouw merk?

-       Bekijk de kwaliteit van de content. Past de kwaliteit bij je merk?

-       Engagement: wat zijn de comments en likes? Hoeveel volgers heeft hij/zij? Wanneer het aantal volgers veel groter is dan het aantal likes, kan je je afvragen of er misschien volgers gekocht zijn.

IKONS FAVORITE INFLUENCERS/ CONTENT CREATORS

Ook wij worden geïnspireerd door influencers. En dat is een gevarieerd lijstje. Van content op het gebied van humor, reizen, marketing ontwikkelingen tot food. Iedereen heeft zijn eigen interesse. Kunnen wij jou ook beïnvloeden met dit leuke lijstje? Find out and follow:

Bas Smits

Co with the Flow

Bram Krikke

Judith Noordzij

Vieze Fur

De Huismuts

Gwen van Poorten

Geraldine Kemper

Lynn van de Vorst

Miljuschka Witzenhausen

Wij zijn weer helemaal up to date door de expertise van Birgit en Roberta. Ben je nieuwsgierig naar alle cases van Social Reblz en Dorst & Lesser? Bekijk dan de website.

- Sanne

Vorige
Vorige

Alle ins & outs over IGTV

Volgende
Volgende

Contentmarketing in recruitment: 7 tips