Be ready: Het cookieless tijdperk komt eraan

In 2023 is het zover. Na het uitstellen van deze update maakt Google een einde aan third party cookies. Voor marketeers is het vaak lastig om de impact hiervan in te schatten en daarom ook om voor een goede voorbereiding te zorgen. Maar wees gerust, we leggen je in deze blog precies uit wat er gaat veranderen en hoe jij inspeelt op dit veranderend landschap. Ben je ready?

 

Let’s rewind

Een stapje terug. Waarom schaft Google third party cookies af? Steeds meer websitebezoekers zijn zich bewust dat hun persoonlijke gegevens worden opgeslagen en daardoor gerichte advertenties te zien krijgen. Om in het tech-landschap te concurreren met Apple, ligt de focus van Google op het geruststellen van haar consumenten door data van gebruikers te beschermen. Als alternatief biedt Google de privacy sandbox aan. Dit houdt in dat cookies niet langer jouw data opslaan, maar Chrome je online zoekgedrag trackt. Jouw data wordt vervolgens in categorieën opgeslagen, waardoor adverteerders zich voortaan gaan richten op gebruikersgroepen in plaats van individuele gebruikers.  

 

Now what?

Het tracken van data via Chrome, in plaats van cookies, gaat volledig via de GDPR richtlijnen. Daardoor hoeven gebruikers geen toestemming te geven. Wat dit specifiek voor jou als marketeer betekent? Door de grote hoeveelheid dataverzameling is het niet langer mogelijk om je te richten op de individu, maar kan je alsnog gerichte advertenties inzetten op basis van bijvoorbeeld interesses. Wél zie je dat veel organisaties bouwen aan hun eigen data hub om niet langer afhankelijk te zijn van Google of Apple. Om deze data te kunnen verzamelen, dienen gebruikers wel toestemming te geven voor jouw first party data tracking.

 

But… how?

Customer Data Platformen (CDP’s) en Data Management Platformen (DMP’s) zijn termen die in first party data tracking centraal staan. Hier geeft Alles Over Marketing Automation nog een duidelijke uitleg over deze termen. In essentie zijn het systemen die data verzamelen van jouw websitegebruikers, die je vervolgens kunt gebruiken voor andere advertentiemiddelen. Voorbeelden hiervan zijn DM-P en Celebrus. Daarnaast is het gebruik van Google Analytics 4 steeds aantrekkelijker. Dit omdat deze data trackt op basis van events en dus beter aansluit aan de privacyrichtlijnen. Stel hier jouw relevante doelgroepen op om ook deze data te gebruiken voor jouw advertenties en zorg dat alles klaarstaat voor het nieuwe cookieless tijdperk.

 

Kom je er niet helemaal uit, of heb je hulp nodig bij het gereedmaken van jouw online strategie? Onze experts helpen je graag verder! Neem contact met ons op om de mogelijkheden te ontdekken.

 

-        Roel

Vorige
Vorige

How to: Organisch groeien met je social media kanalen

Volgende
Volgende

Solliciteren als interimmer: zo doen Kelly en Juul dat