Contentmarketing in recruitment: 7 tips

Alweer geen sollicitaties. Vorige week ontving je er drie, maar die waren allemaal niet right for the job. Zijn de vacatures niet duidelijk of aansprekend genoeg? Of weten kandidaten je gewoon niet te vinden? Wat de reden van het gebrek aan goede sollicitanten ook is, contentmarketing kan je helpen het aantal kwalitatieve reacties naar een volgend level te tillen. 

Precies de juiste content plaatsen, op de juiste tijd én de juiste kanalen. Daarmee kun je jouw potentiële kandidaat aantrekken, boeien en binden aan je bedrijf. Want door de blogs, testimonials, video’s, infographics en e-books die je verspreidt, wordt de identiteit van je bedrijf perfect zichtbaar. Waardoor de juiste mensen zich aangesproken voelen. En – hopelijk – gaan solliciteren. 

Een ander voordeel: door het delen van interessante content vergroot je de bekendheid en vindbaarheid van je organisatie. Ook laat je zien dat je expert bent op een bepaald vlak, wat goed is voor het imago. Dit alles is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Om je een handje te helpen, hebben we zeven tips opgesteld voor een effectieve contentmarketing. 

#1 KEN JE KANDIDAAT

Met je content wil je een bepaalde groep bereiken: jouw potentiële kandidaten. Probeer daarom niet iedereen aan te spreken, maar kies je doelgroep. Verzamel vervolgens alle informatie over die doelgroep en stel je de candidate persona vast. Op basis daarvan kun je bepalen welke content goed bij deze groep past. 

Recruitment 1.png

#2 KIES EEN GOEDE TITEL

Of je nu een nieuwsartikel, webinar of blog plaatst, je wilt dat erop wordt geklikt. Daarvoor is een goede titel essentieel. Wat is dan een goede titel? Houd ‘m kort (maximaal zo’n 7 woorden), geef duidelijk aan wat je de lezer te bieden hebt en gebruik als het kan cijfers. Check bijvoorbeeld de titel van dit blog. 🤓

#3 MAAK SLIMME CONTENTKEUZES

Wat wil mijn kandidaat weten? Houd die vraag in gedachten bij alles wat je post. Wil hij of zij bijvoorbeeld zien hoe het hoofdkantoor er van binnen uitziet? Kun je interessante projecten of successen delen? Welke werkzaamheden zijn er mogelijk? Alles om de kandidaat een goed beeld te laten vormen van het bedrijf. Speel ook in op de actualiteit én zorg bij alles voor een koppeling met de organisatie.

Verwerk dit alles in een duidelijke contentplanning, zodat je niet last minute om 16.00 uur nog een Instagrampost hoeft te bedenken. Die is natuurlijk niet in beton gegoten. Wil je daar iets in aanpassen? Dan kan dat gewoon. En heb je nog ‘oude’ content die je prima in een nieuw jasje kunt steken? Bijvoorbeeld een blog die je twee jaar geleden hebt geplaats? Gebruik die dan. Scheelt weer tijd!

#4 BETREK MEDEWERKERS BIJ DE CONTENT

In plaats van alleen te vertellen waar je goed in bent, kun je het veel beter laten zien! En wie kunnen dit nou beter laten zien dan je eigen medewerkers? Maak daarom testimonials waarin je ze laat vertellen over hun werk, stel ze voor op je socials en maak bijvoorbeeld video’s samen met collega’s.  

Zorg dat medewerkers de content ook liken en delen via hun eigen socialmediakanalen. Maak het ze zo makkelijk mogelijk. Tag ze in berichten en deel nieuwe posts in de app-groep. 

#5 GEBRUIK BEELD

Say yes to video, afbeeldingen en illustraties. Door visuele content is de kans groter dat mensen je bericht lezen. Ook blijven ze langer op je website en zullen ze een socialmediabericht eerder delen. Daarbij vergroot je de vindbaarheid van je bericht. Doen, dus!

#6 KIES DE JUISTE KANALEN

Een werken-bij-website, intranet, Instagram, LinkedIn, de corporate website, Facebook of websites van anderen. Keus genoeg als het gaat om waar je je content kunt plaatsen. Maar wat werkt voor jou? Dat is helemaal afhankelijk van jouw doelgroep. Onderzoek waar zij zich bevinden: daar post je jouw berichten. Dan is de kans het grootste dat relevante lezers erop klikken.

Deel je content vooral ook op meerdere manieren en kanalen. Why? Dit versterkt je boodschap, vergroot je zichtbaarheid én scheelt je tijd. 

#7 SOLLICITEER NU!

Yes: je hebt de aandacht van je kandidaat! Houd ‘m vast en zorg dat hij of zij meteen het cv doorstuurt. Hoe je dit doet? Neem een duidelijke call to action op (solliciteer nu!) of voeg een link toe naar de contactpagina van de werken-bij-website.

Nu kun je aan de slag met contentmarketing! 🎉 Kun je hier wel een helpende hand bij gebruiken? Of wil je graag eens sparren met een marketing- of communicatiespecialist? Neem dan contact met ons op; onze IKONS staan voor je klaar.

Vorige
Vorige

Influencer marketing: all you need to know

Volgende
Volgende

Opfriscursus: Google Search Ads