BOOST JOUW MERK OP TIKTOK: TIPS EN TRICKS

TikTok, een platform dat alleen gericht is op Gen Z? No way! Met meer dan 4 miljoen Nederlandse gebruikers en wereldwijd meer dan 1 miljard actieve gebruikers, is TikTok uitgegroeid tot een van de grootste social mediaplatforms ter wereld. TikTok is nog een relatief nieuw platform daarom is dit het perfecte moment om als merk te gaan starten met TikTok marketing en jouw plekje op het platform te veroveren. Hoe je dat het beste doet, en wat de mogelijkheden zijn, leggen wij je graag uit!

Algoritme

Eerst is het belangrijk om te weten hoe het algoritme werkt. Het algoritme van TikTok is een systeem dat bepaalt welke video’s op de For You Page te zien zijn. Wanneer je TikTok opent is de FYP de eerste pagina die je te zien krijgt. Een gepersonaliseerde feed met video’s gebaseerd op wat jij leuk vindt. Bij iedereen is de FYP anders en variabel. De For You Page wordt continu aangepast op jouw interesses en gebruik. Het is de bedoeling dat de For You Page jou altijd relevante inhoud biedt.

 Als merk moet jij er dus ‘gewoon’ voor zorgen dat jouw TikTok-video’s bij zoveel mogelijk mensen op de FYP belanden. Makkelijk? Nee. Onmogelijk? Zeker niet. TikTok is nog een relatief nieuw platform en bevat daarom nog weinig content. Hierdoor bereik je makkelijker nieuwe mensen dan op bijvoorbeeld Instagram. Daarnaast houdt TikTok geen rekening met het aantal volgers dat je hebt of succesvolle viral video’s uit het verleden. Dit wil dus zeggen dat iedereen op TikTok viral kan gaan. Ook als je pas net begonnen bent.

 Om op Tiktok succesvol te zijn is goede content het allerbelangrijkste. De video’s die je maakt moeten jouw doelgroep aanspreken waardoor zij liken, reageren, opslaan of doorsturen. Als bedrijf kun je natuurlijk zelf een account maken en content plaatsen, maar je kunt ook samenwerken met een TikTok-creator.

tip: Meer inzicht met een gratis pro-account

Zet je account gratis om naar een pro-account en krijg toegang tot uitgebreide statistieken zoals views, volgers en profielweergaven en inzicht in de locaties en geslacht van je volgers.

Zelf content maken

Content op TikTok gaat razendsnel, trends komen en gaan en je moet je kijkers in de eerste twee seconden weten te interesseren, anders scrollen ze gewoon weer verder. Het is dus belangrijk om goede content te maken, maar wat is goede content?

Op TikTok zijn humor en authenticiteit het allerbelangrijkste. Als merk moet je betrouwbaar en persoonlijk overkomen. Een verkooppraatje over jouw product of dienst kun je dus beter niet doen en ook het 1-op-1 doorplaatsen van content van andere social mediakanalen is geen succesvolle strategie. Pas je content echt aan op het platform, en ga op zoek naar jouw niche.

tip: geef jouw account een gezicht

Hang een persoonlijkheid aan je account, een bekend gezicht. Zorg ervoor dat jouw kijkers deze persoon zo leuk vinden dat ze je gaan en blijven volgen. Dit kunnen eigen medewerkers zijn, maar je kunt hiervoor ook een figurant inhuren. Zorg er in ieder geval voor dat de persoon authentiek en natuurlijk overkomt op beeld.

Het begin is altijd moeilijk, daarom wat inspiratie om jou te helpen bij het maken van TikTok content. Een aantal interessante accounts op een rijtje om je op weg te helpen:

Bol.com
Bol.com is aardig aan de weg aan het timmeren op TikTok. In de content staat humor centraal en ze hebben goede inhakers.

Boldking
Bij Boldking zie je duidelijk dat één persoon continu terugkomt. Hij is het gezicht van Boldking op TikTok. Ook hier staat humor en authenticiteit centraal in de content.

 De IJsmaker
De IJsmaker maakt gebruik van eigen medewerkers op hun TikTok, ze laten alledaagse situaties op het werk zien die vaak gepaard gaan met humor. Het is duidelijk te zien dat er één creator achter dit alles zit, maar het wel echt een team-effort is.

Samenwerken met een tiktok Creator

Is het zelf content maken op TikTok voor jou nog een brug te ver? Laat het dan over aan professionals en werk samen met een TikTok creator. Zij weten precies hoe ze rake content moeten maken die de doelgroep aanspreekt. Maar hoe kies je nou de perfecte TikTok creator voor jouw merk? Om je op weg te helpen:

  • Kies een creator die bij jouw merk past, iemand die jouw doelgroep aan zal spreken maar ook aansluit bij de normen en waarden van jouw merk.

  • Hoge volgersaantallen lijken aantrekkelijk, maar staar je hier niet blind op. Kijk ook naar het engagementpercentage, dat is namelijk het allerbelangrijkste.

  • Bedenk vooraf goed wat jouw eisen en doelen zijn en communiceer dit naar de creator. Maak duidelijke afspraken met elkaar maar geef de creator ook ruimte voor zijn of haar creativiteit. Zij kennen het platform als geen ander en weten precies wat wel en niet werkt.

 Er zijn tal van mogelijkheden om jouw merk te laten zien op TikTok . Geef jezelf de tijd om te groeien en leer je doelgroep steeds beter kennen. Test wat wel werkt en wat niet. Kijk zelf rond voor nieuwe ideeën, reageer op posts en haak in op trends. Pas je content aan op het platform maar blijf wel altijd trouw aan je merkwaarden. Geef het platform tijd en aandacht, dan zul je zien dat je steeds meer volgers en views krijgt. Succes!

Naast organische content is adverteren op TikTok ook mogelijk. Wil jij hier meer over weten? Lees dan ook onze blog over TikTok Ad formats.

 - Jeslynn

Vorige
Vorige

Ode Aan De Hop: van campagne-manifest tot Dutch Interactive Award 

Volgende
Volgende

hoe adobe firefly jouw creatieve workflow transformeert