wat kost de duurste reclame van het jaar?

Wil jij dit weekend je vrienden weer voorzien van een aantal (zeer nuttige) feitjes waar ze echt op zitten te wachten?… Wij hebben alvast wat speurwerk voor je gedaan.

Komende zondag vindt namelijk het grootste sport-event van Amerika (en wellicht ter wereld) plaats: De Superbowl. Met meer dan 100 miljoen kijkers (alleen al in de USA) is adverteren tijdens deze wedstrijd natuurlijk de droom van elke marketeer. . . Maar wat betaal je eigenlijk voor zo’n reclamespot van 30 seconden? Wij zochten het voor je uit. 

‘De gemiddelde kosten voor een advertentie van 30 seconden
bedragen tussen de 6 en 7 miljoen dollar’
- Fox Sports, 2023

CNBC gaf aan dat de prijzen voor een commercial van 30 seconden in 2019 een gigantische 5,25 miljoen Dollar kostte. Dat is ongeveer 175.000 Dollar PER SECONDE. (Daar verdient de gemiddelde advocaat niet tegenop). Uiteraard is er de afgelopen jaren wat inflatiecorrectie overheen gegaan. Na wat intensief speurwerk vonden we dat de kosten dit jaar gemiddeld tussen de 6 en 7 miljoen Dollar liggen (Fox Sports, 2023) . Een record, zelfs voor de Super Bowl.

Uiteraard zijn niet alleen de prijzen voor een commercial gigantisch. De gemiddelde ticketprijs ligt dit jaar namelijk op 8.000 Dollar (usatoday.com, 2023). Naast de wedstrijd krijg je er dan wel een optreden van Rihanna bij. Dan vallen de kosten voor de Beyonce tickets in de Ziggo Dome best mee!

Van Hollywood-sterren tot topsporters

Als je dit geld neerlegt voor 30 seconden zendtijd kun natuurlijk niet aan komen zetten met je reguliere campagne. Naast de competitie op het veld vindt er tegelijk een nog net zo spannende wedstrijd plaats; wie heeft de beste commercial? Onderstaand een paar toffe voorbeelden op een rijtje. 

1. Popcorners wist de cast van Breaking Bad te strikken - 2023

2. Diddy don’t do jingles? (Uber One) - 2023

3. Uiteraard mag Bud Light niet aan deze lijst ontbreken. ‘Here Wego!’ - 2012.

Tot slot nog een bonus feitje:

Dit jaar zul je geen reclames van crypto bedrijven tegenkomen. De editie van vorig jaar stond onder de fans ook wel bekend als ‘Crypto Bowl’. Niet zo gek als je bedenkt dat er in totaal voor 54 miljoen Dollar aan commercials is ingekocht door crypto bedrijven. Adverteren betreft dit onderwerp is nu verboden en eerlijk gezegd denken wij dat een groot deel van het marketingbudget bij deze crypto bedrijven ook verdampt is. 

Ga jij kijken? 🏉🏉

- Tim

Vorige
Vorige

Ode aan de hop: waarom guerrilla-plafondplaten door 4 Brabantse steden?

Volgende
Volgende

3 manieren hoe je AR eenvoudig toepast