3 manieren hoe je AR eenvoudig toepast

Als we de voorspellingen van Tim Cook (2016), CEO van Apple, moeten geloven, wordt het gebruik van Augmented Reality (AR) in ons dagelijkse leven net zo belangrijk als het eten van drie maaltijden per dag. Het wordt daarom tijd om na te denken of ook jij deze snel ontwikkelende technologie moet toevoegen aan jouw marketingmix. We bespreken de drie meest gebruikte AR toepassingen in marketing, zodat jij kunt zien wat bij jouw merk past. 

Zoals de naam al vermoeden wordt er bij Augmented Reality iets extra’s toegevoegd aan de realiteit, een bekend voorbeeld is ‘Pokemon Go’. In tegenstelling tot Virtual Reality, waarvoor een speciale headset nodig is, is voor AR alleen een smartphone met camera nodig. Daardoor is deze technologie laagdrempeliger voor zowel gebruikers als makers. Het ontwikkelen van AR functies wordt vaak gedaan door een digital bureau, maar er zijn ook opties die je zelf kunt uitvoeren. 

1.     Add a little spark

Een extra zonnig kleurtje, extreem opgespoten lippen of wat ronddartelde glitters, deze AR functies zijn voor doorgewinterde social media gebruikers niet meer weg te denken van Snapchat en Instagram. Grote merken zoals Lego en Footlocker ontwikkelende al hun eigen interactieve social media filters. Klinkt als een goede optie om jouw marketingcampagne te ondersteunen toch? Goed nieuws, je kunt ook zelf aan de slag om een eigen filter te ontwikkelen. Met Meta Sparks Studio kun je makkelijk je eigen filter creëren. Focus hierbij op de tone-of-voice van jouw merk zonder specifiek jouw logo in de filter te zetten, zo zorg je dat gebruikers zich geen reclamezuil voelen van jouw merk. Probeer daarnaast ook iets creatiefs en spraakmakends uit om interactie met huidige en toekomstige volgers te vergroten.

2.     Shop till you drop

Naast dat AR-filters worden gebruikt voor vermaak, worden ze ook voor meer praktische marketing zaken ingezet, zoals het uitproberen van producten. Bedrijven als IKEA met IKEA Place en L’Oreal met hun virtual make-up try-on, hebben al laten zien hoe succesvol dit concept is. Ook uit recent gepubliceerd onderzoek in Journal of Marketing blijkt dat AR binnen de retail sector grote successen kan boeken, zo werd er 20,7% meer tijd in de AR app doorgebracht en was er 19,8% hogere kans dat er uiteindelijk een aankoop gedaan werd dan in de fysieke winkel. Het ontwikkelen van deze functie voor je eigen product zal een wat grotere investering zijn, maar de resultaten liegen er niet om. 

3.     Go big or go home

Van projection mapping op gebouwen tot filmposters die tot leven komen, de mogelijkheden van AR zijn oneindig. Als onderdeel van grote awareness campagnes wordt hier slim gebruik van gemaakt. Zo kon je met een Burger King AR-functie de advertenties van alle concurrenten verbranden en werd een bushokje in Wenen onverwachts aangevallen door de zombies uit de Walking-dead8. Dit zijn grote kostbare campagnes, maar ook op kleinere schaal kun jij impact maken. Ga zelf aan de slag met het maken van een AR-functies op je promotiematerialen via apps als BlippAR en ARMKR en verras jouw toekomstige klant. 

Denk je dat AR dé manier is om jouw doelgroep te verrassen? Begin dan snel met het onderzoeken wat bij jouw merk past en hoe je kunt opvallen. Wij kunnen in ieder geval geen genoeg krijgen van alle face filters en kunnen niet wachten tot we ook in Den Bosch worden vergezeld door zombies in de bushokjes.  

- Chantal

Vorige
Vorige

wat kost de duurste reclame van het jaar?

Volgende
Volgende

Meet chantal