Waarom? De belangrijkste vraag voor jouw branding!

Veel bedrijven denken dat een goed product alles is wat ze nodig hebben om succesvol te zijn. Een goed product of dienst is inderdaad essentieel, maar je merk is minstens zo belangrijk. Neem Apple. Dit is niet zomaar een merk, maar een begrip voor iedereen. Zowel voor jong als oud, student of zakenman. Apple is een van de bedrijven die op en top werkt aan branding. Branding is het overbrengen van jouw kernwaarden als bedrijf en de vraag die daarbij centraal staat is ‘waarom’. Wil je een succesvol merk neerzetten, dan is het belangrijk om jouw 'why' te communiceren. Maar waarom waarom? Wij leggen het je uit!

Afbeelding1.jpg

Een van de meest fundamentele theorieën voor branding is ‘the Golden Circle’ van Simon Sinek. Volgens deze theorie is het vooral belangrijk dat je het vertrouwen van de consument wint. Veel bedrijven proberen consumenten te overtuigen door hun fantastische product te promoten. Dit is wat ze verkopen. Maar volgens Simon Sinek win je pas echt vertrouwen als je de consument laat weten waarom je doet wat je doet: wat jouw drijfveer is. Wij geven je 3 redenen om nadruk te leggen op de 'why' van je organisatie. 

1.        Je onderscheidt je

De belangrijkste reden waarom je je ‘why’ naar de buitenwereld moet communiceren is omdat je je hiermee kan onderscheiden van andere organisaties. Een ‘what’ zegt eigenlijk maar heel weinig over je merk. Men kan namelijk genoeg merken kiezen. Wat is nou exact de reden dat ze jou moeten hebben? Wat maakt je uniek?

Stel dat je sportschoenen verkoopt. Daar ben je echt niet de enige in. Maar wat jouw organisatie uniek maakt is de ‘why’. De passie om sportfanaten te helpen in de zoektocht naar de perfecte schoen die het beste comfort biedt, zodat zij optimaal kunnen presteren. Dat is jouw drijfveer om te verkopen wat je verkoopt: de kernwaarde van jouw organisatie. Als een consument iets wilt kopen, is jouw bedrijf het eerste waar ze aan moeten denken. Show me your passion! 

2.        Klant is koning

De klant is altijd koning. Door de ‘why’ van jouw organisatie te communiceren stel je de klant centraal. Je verkoopt dat ene pak melk niet, omdat je zoveel mogelijk omzet wilt behalen. Nee, je verkoopt dat pak melk, omdat je gelooft dat je op een duurzame manier kan bijdragen aan een gezond voedingspatroon en leefmilieu van de consument. Dat klinkt al een stuk aantrekkelijker toch? Want wat is voor een klant nou fijner dan horen dat er wordt gedacht aan zijn gezondheid en leefomgeving?! 

3.        Emotie

Branding is key, en emotie staat centraal. Als je vooral communiceert wat je verkoopt, zal de consument snel gaan voor het goedkoopste alternatief. Maar door je why te communiceren, speel je in op de emoties van je consument. De consument wordt echt geprikkeld, en moet jouw product hebben. Er zijn indirect bepaalde waardes aan gekoppeld, zoals status, innovatie of lifestyle. Bijvoorbeeld de trots die je voelt als je in de enige echte Tesla aan komt rijden. Het gevoel dat je krijgt als je een WhatsApp bericht verstuurt door een paar tikken op je nieuwste Apple Watch, of voor de fashionista’s onder ons: als je de extreem gelimiteerde schoenen van Travis Scott bemachtigt. Alleen de naam al! Het geeft een gevoel van klasse en daar speelt de ‘why’ een grote rol. Zorg dat jouw naam, jouw ‘brand’ een emotie oproept en dan speelt prijs geen rol. You are the product.

 

Bij IKONS leggen we ook graag nadruk op onze why. IKONS is een marketingbureau. Dat is wat wij zijn. Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat wij geloven dat een ondernemende club marketeers voor elk bedrijf een passende oplossing kan vinden voor haar marketingcommunicatievraagstuk, en nét dat stapje extra kan zetten. Nieuwsgierig naar onze expertise? Neem dan een kijkje bij onze cases. Wanna hire us? ;) Neem dan contact met ons op! 


 -       Dominique & Almar

Vorige
Vorige

Quarterly Round-up Q1 2021

Volgende
Volgende

Affiliate marketing for dummies