Van verlaten winkelmandje tot aankoop: Retargeting met emailmarketing

Door de online shopping boost in 2020 blijkt emailmarketing het perfecte middel te zijn om online shoppers te retargeten. En met het cookieloos adverteren in aantocht is dit kanaal ideaal om alsnog je websitebezoekers persoonlijk te benaderen. Een écht voordeel tegenover andere (online) kanalen die nu nog afhankelijk zijn van data verkregen door cookies. Als markteers hoeven we dus niet langer bang te zijn voor een verlaten winkelwagentje. Wil je weten hoe jij deze groep alsnog kan laten converteren? Read and learn!

To buy or not to buy

Online shoppers kunnen via allerlei kanalen benaderd worden waarin jij relevante producten laat zien. Deze retargeting campagnes kunnen als pusherig worden ervaren, helemaal wanneer de webshopbezoeker al een aankoop heeft gedaan. In de ideale wereld wil je geld besparen maar alsnog de online shopper zo persoonlijk attenderen dat er nog een aankoop open staat in zijn/haar winkelmandje. En dat kan met emailmarketing!

Statista laat hier zien dat de cart abandonment rate op gemiddeld 88,05%(!) lag in 2020. Dit betekent dat deze 88% producten toevoegt aan het winkelmandje, maar de betaling niet voltooid en de website verlaat. Maar waarom verlaten zoveel shoppers hun winkelmandje? Dit kan afhankelijk zijn van de prijs, levertijd, concurrentie of veel andere factoren. Om de shopper te overtuigen om bij jouw webshop de aankoop af te ronden, sturen we een gepersonaliseerde email uit. Hier is een kortingscode een waardevolle incentive. Dit kan de prijspijn verzachten of de levertijd het waard maken. En daarnaast verkoop je liever iets met korting dan helemaal niet, toch?

Make it personal

Zalando voorbeeld.jpeg

De opbouw van een retargeting email is simpel. Je benadert de shopper persoonlijk, attendeert hem/haar op de niet afgeronde bestelling en geeft een kortingscode. ActiveCampaign zegt hier dat een retargeting email niet alleen een gemiddelde open rate van 21% heeft, maar ook dat het aankooppercentage op ongeveer 50% ligt. Geef daarom een vriendelijke reminder en zorg dat de shopper minder ver in het zoekproces naar een soortgelijk item bij een andere webshop. 

Hierboven laten we een voorbeeld van Zalando zien. Wat zij heel goed doen is het benadrukken van schaarste, hun USP’s, heldere CTA’s en het geven van korting door je aan te melden voor de nieuwsbrief.

We’re sold out

DB1E5AAC-F4F0-4A97-9A1C-56293CA8C112_1_201_a.jpeg

In sommige gevallen kan het zijn dat het product dat de websitebezoeker wil kopen al is uitverkocht. Het laten zien van soortgelijke producten op de webpagina is nog niet gelukt en de shopper heeft je website verlaten. Ook dan kan retargeting via email zeer waardevol zijn. In dit geval kan je een update sturen wanneer het product weer op voorraad is. Het voorbeeld van Really Good Emails laat zien hoe je gemakkelijk en luchtig deze update uit kan sturen.

Hulp nodig met het opstellen van jouw email marketing content of strategie? Laat het ons gerust weten. We’re happy to help!

- Roel


Vorige
Vorige

Meet Judith

Volgende
Volgende

Hoe kan TikTok ingezet worden als marketing tool?