Twitch in jouw marketingmix

Past Twitch Marketing in je strategie?

Met dagelijks een immens hoge gemiddelde kijktijd en grote betrokkenheid van gebruikers, moet de kracht van Twitch zeker niet onderschat worden. Het is een opkomend platform om in de gaten te houden. Volgens DemandSage (2022) heeft Twitch wereldwijd wel 140 miljoen unieke bezoekers per maand! Wow! Benieuwd hoe het onderdeel kan zijn van je marketingstrategie? Het is de hoogste tijd om in te zoomen op dit social media platform.

Wat is Twitch eigenlijk?

Twitch is een live-streaming platform. Eerst voornamelijk geliefd onder de gamers, maar tegenwoordig is er veel meer live te volgen: van concerten tot kookshows en van DIY (Do-It-Youself) tot citytrip guides. Op het platform is het voor een gebruiker mogelijk om zich te abonneren op een creator kanaal. Op deze manier steunt de gebruiker het desbetreffende kanaal en krijgt exclusieve voordelen zoals aboneechats en reclamevrij kijken naar de streams. Het community gevoel is erg belangrijk. Door de real-time live connectie, de chatfunctie en de mogelijkheid tot een directe interactie tussen de maker en het publiek is het engagement torenhoog. Volgers zijn vaak enorm loyaal aan de creator.

 

Hoe adverteer je op Twitch?

Er zijn een aantal mogelijkheden om te adverteren op het platform. We sommen er een paar voor je op:

  • Via display-videoadvertenties (Twitch Ads) is het mogelijk om producten en diensten te promoten. Dit zijn videoadvertenties die naar een bestemmingspagina’s linken. Meestal zijn deze ads te vinden langs de boven- of zijkanten van de pagina. Als bedrijf betaal je hier per weergave (CPM). Twitch geeft aan dat wel 56% van de gebruikers de neiging heeft om merken te kopen die zij te zien krijgen in advertenties! Door de lange gemiddelde kijkduur kan jij de aandacht claimen voor je product of dienst. De advertenties zijn zeker effectief! De kijker van het creatorkanaal die geen abonnee is krijgt de advertentie te zien in het begin of tijdens de livestream. Wil jij ook betalende abonnees bereiken via advertenties? Dan kijken we naar de volgende optie.

  • Een manier om direct alle viewers, zowel abonnees als non-abonnees, te bereiken is via Influencermarketing. Ga de samenwerking aan met een specifieke streamer. Dit kan in verschillende vormen zoals: het product wordt gebruikt, een giveaway, product unboxing of zorg voor productplaatsing (de streamer plaatst het product gewoonweg in beeld). Promoot een maker jouw product? Wauw, dan moet de volger toch ook van dit product gaan houden! Want zoals eerder vermeld: het engagement is torenhoog in deze communities. Ze zijn fan! Volgens Twitch koopt 64% van alle gebruikers wel eens producten die worden aanbevolen door influencers.

Is Twitch interessant voor mijn bedrijf?

Via Twitch adverteren of samenwerkingen aangaan is een unieke kans! Mits dit aansluit bij jouw merk en strategie natuurlijk. Het is een goudmijn voor bedrijven die zich richten op Millenial- of Gen Z publiek. Stream Scheme (2022) laat weten dat in 2022 ongeveer 78% van de gebruikers man is en 20% vrouw, beiden tussen de 18 en 35 jaar. In tegenstellingen tot social media platformen zoals Instagram en TikTok waar het meerendeel van de gebruikers vrouw is. Dit biedt kansen voor jouw bedrijf om het grote deel van deze mannen te benaderen.

Welke niche community wil jij graag aanspreken? Gamers? Check! Die zijn prominent aanwezig. Gaat een stream over fashion? Of juist over voeding? En past dit beter bij jouw bedrijf? Dan kun je daar weer het best op aanhaken.

 Getting started

Ben jij enthousiast geworden van Twitch en liggen er kansen om het in te zetten voor jouw marketingmix? Don’t sleep on it! En ga op onderzoek uit. Twitch biedt heel veel mogelijkheden om specifieke doelgroepen te bereiken en hier binding mee te krijgen.

 - Jessie

Wil jij een frisse blik op jouw marketingstrategie? Bij IKONS adviseren we je graag. Contact us en dan kijken we samen naar de mogelijkheden. En ben je benieuwd welke social platformen nog meer booming zijn dit jaar? Lees dan de blog van Juul over de belangrijkste platforms van dit jaar én een voorspelling voor 2023

Vorige
Vorige

Meet anniek

Volgende
Volgende

Social platforms: de belangrijkste van dit jaar én voorspelling voor 2023