Social platforms: de belangrijkste van dit jaar én voorspelling voor 2023

Zitten alleen tieners op TikTok? Sterft Facebook langzaam uit? En Be uh … wat? Met al die verschillende social platforms zie je tegenwoordig misschien door de bomen het bos niet meer. No worries. Juul neemt je mee in de belangrijkste kanalen van 2022 en doet een voorzichtige voorspelling voor volgend jaar.  

We zijn social media steeds meer én actiever gaan gebruiken. Dat is één van de conclusies van het Nationale Social Media Onderzoek. En dan bedoelen we niet alleen een stijging qua minuten, maar ook qua verschillende soorten platformen. Met name de groep van 20 tot 39 jaar is steeds vaker te vinden op de socials. Ga eens na bij jezelf, welk kanaal binge jij? Zelf kan ik urenlang gedachteloos scrollen op Instagram. Jup, guilty… 

the big five

In 2022 zijn de grootste kanalen – net als het jaar daarvoor – WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn. Procentueel groeit Instagram van deze vijf het hardst. Daarnaast stijgt het aantal Twitter- en Snapchat-users snel. Facebook wordt steeds minder gebruikt. Maar Facebook dood? Nog lang niet. Dagelijks scrollen er nog steeds 6,9 miljoen mensen door hun timeline. Wel neemt het Facebook-gebruik onder 20- tot 29-jarigen flink af. Zij zitten steeds meer op Snapchat, YouTube, en …

 

… TikTok natuurlijk! 
That’s no surprise. TikTok is de grote winnaar qua gebruik en het allersnelst groeiende platform. In totaal ligt het aantal TikTok-gebruikers 75% (!) hoger dan in 2021. Maar liefst 42% van de 15- tot 19-jarigen zit dagelijks op TikTok. Maar zeker niet alleen jongeren gebruiken TikTok. Bij opvallend veel millennials en 40+’ers wint dit entertainmentplatform populariteit.  

Let’s be real

Naast de grote jongens komen er ook steeds meer platformen bij. Zit jij bijvoorbeeld al op BeReal? Deze app, met échte foto’s zonder filters, is in maart dit jaar alleen al 2 miljoen keer gedownload. Ook andere ‘kleinere’ platformen zijn eigenlijk niet zo klein. Meer dan 10% van de Nederlanders gebruikt bijvoorbeeld Telegram of Discord. Ook Reddit en gamersplatform Twitch zijn met 8% populair.

Kijkje in de glazen bol

Met nog een paar maanden te gaan dit jaar kunnen we vast voorzichtig vooruitblikken. Welke platforms winnen terrein en welke staan hun plekje af? Mijn voorspelling: Meta (Instagram, Facebook en WhatsApp) blijft de grootste en belangrijkste speler. Hier gaan we ook nóg meer video en interactieve features zien. TikTok blijft groeien – onder steeds meer doelgroepen. En nicheplatformen zoals Twitch krijgen er steeds meer gebruikers bij.  

Verder heb ik het gevoel dat mensen steeds meer behoefte hebben aan realness. Minder filters en meer het ‘echte leven’. BeReal zie ik daarom ook echt nog wel een groeispurt maken. Maar let’s see wat de resultaten volgend jaar gaan zijn.

 

- Juul

Op zoek naar meer social trends? Lees de blog van Judith voor een update. En kom je er met al die kanalen niet meer helemaal uit waar jíj dan aanwezig moet zijn? Bij IKONS adviseren we je graag. Contact us, dan drinken we samen een kop koffie.

 

Vorige
Vorige

Twitch in jouw marketingmix

Volgende
Volgende

Meet robine