Content om te snacken: trek de aandacht met content atomisatie

We worden iedere dag overspoeld met content op allerlei verschillende kanalen en daardoor continu geprikkeld. Dat onze spanningsboog steeds korter wordt is dan ook geen verrassing. Het gevolg? Een steeds grotere uitdaging voor ons als marketeers. Want hoe weten wij nog de aandacht van onze doelgroep te trekken én te behouden? Trakteer ze op snackbare content!

Snackbare content

Klinkt leuk “snackbare content”, maar wat is dat dan precies? Bij snackbare content trakteer je je consument continu op kleine stukken van het gehele verhaal, hierdoor maak je je doelgroep steeds nieuwsgieriger naar meer. Deze content verspreid je over verschillende kanalen, waardoor de klant steeds weer op een andere manier met jouw verhaal in contact komt. Belangrijk is dus om goed te kijken welke content je waar deelt, dit doe je vanuit één centraal punt, het verhaal.

Crossmediale mindset: starten bij het verhaal

Om content atomisatie te laten slagen is een crossmediale mindset belangrijk. Bij een crossmediale mindset neem je het verhaal als uitgangspunt. Je kijkt dus eerst naar wat je wilt vertellen voordat je gaat nadenken over hoe je dat doet. Neem je consument mee langs alle kanalen van je merk, om zo uiteindelijk het gehele verhaal te vertellen. Door crossmediaal te denken wordt content ook veel meer op één centrale plek gegenereerd en dat bespaart uiteindelijk tijd én kosten. Zo kun je bijvoorbeeld bij een fotoshoot voor een magazine ook prima een video maken voor de online kanalen en kun je tijdens een interview ook nog foto’s maken waardoor de content ook op social media gedistribueerd kan worden.

Naast het besparen van tijd en geld is er nog een belangrijk pluspunt: door het crossmediaal inzetten van jouw content creëer je een groter bereik én word je als merk beter herinnerd. Win-win-win dus!

Wil dat dan zeggen dat content atomisatie voor iedere productie werkt? Nee, het atomiseren van content werkt beter bij grotere producties waarbij er ook echt een verhaal wordt verteld en er veel content te verdelen is over de verschillende kanalen. Toch kan het crossmediaal kijken naar jouw content in het algemeen natuurlijk nooit kwaad. Kijk eens vaker met een multidisciplinair team naar content, naast dat het tijd en geld kan besparen is het ook nog eens goed voor het teamgevoel!

 

Nog een allerlaatste tip: zorg er altijd voor dat de verschillende contentelementen naar elkaar verwijzen, zo maak je je lezers nieuwsgierig naar meer!

 

-      Jeslynn

Vorige
Vorige

hoe adobe firefly jouw creatieve workflow transformeert

Volgende
Volgende

Meet caroline