Rebranding: hier moet je op letten

Re-branding is eigenlijk hetzelfde als wanneer je thuis je muren van een nieuwe likje verf voorziet. Of een keer van bank switcht. Of rigoureuzer; een hele nieuwe keuken of zelfs een verbouwing. Het past niet meer in de trends van nu, of niet meer in je huidige leven (wellicht zijn er huisgenoten bij gekomen?) of vind je gewoon dat het tijd is voor iets nieuws, iets fris. Nou zo werkt het dus ook bij een re-branding van je huisstijl. Het kan zijn dat je doelgroep is veranderd, er een fusie heeft plaatsgevonden of dat je imago opgepoetst moet worden.

Hierbij een checklist - net zoals bij een verbouwing - waar je rekening mee dient te houden als je aan de slag gaat met een re-branding traject:

 

✔︎ Modern én duurzaam 

Je verandert je huisstijl, je logo en je marcom-middelen niet ieder jaar, daarvoor is het veel te kostbaar en tijdsintensief. Kijk daarom goed naar de trend van dit moment, wat spreekt aan qua lettertypes en kleuren? En wat kan echt niet meer? Een tijd lang waren bijvoorbeeld rondjes of vierkantjes om je logo’s “in” en nu is het juist vrij, getekend en simplistisch.

Maar… kies wel voor een duurzame optie. Hiermee bedoelen we niet alles op ecologisch papier geprint (wat natuurlijk wel top is), maar een stijl kiezen die meerdere jaren mee kan. Wat je niet al na een jaar moe bent of uit de mode is. Denk ook vooruit wanneer je fotografie of video’s inzet. Bouw dan gelijk een beeldbank op met verschillende USP’s en angels, zodat je langer kan teren op de stijl en de beelden. 

 

✔︎ Aantrekkelijk en aansprekend voor je doelgroep

Je past je huidige huisstijl niet voor niks aan. De kans is groot dat het je huidige doelgroep niet meer aanspreekt, dat je doelgroep is veranderd, of dat je nieuwe klanten wilt aantrekken. Je duikt hun leefwereld in, wat spreekt ze aan, hoe schrijven ze, welke beelden vinden ze tof? Goede voorbeelden zijn merken die zich op Gen Z richten, zoals Toto en Young Capital. Die hebben echt een ‘jonge’ tone of voice; een mix tussen straattaal en WhatsApp taal, gebruiken bold lettertypes en korte snippits zoals je veel voorbij ziet komen op Snapchat en TikTok. (Koning) Toto heeft destijds ook echt gekeken naar waar de jeugd mee bezig is: muziek, Snapchat en elkaar continu overbluffen – dat hebben ze mooi gemixt in de Koning Toto reclame met aansprekende hiphop muziek, vlotte teksten en het stimuleren van onderlinge competitie.

Daar tegenover staan bijvoorbeeld merken als 123Trapliften die zich op de ouderen generaties richten. Zij hebben een heel duidelijk logo qua font als kleurstelling, senioren modellen op de website, waarin de doelgroep zich kan herkennen en duidelijke, maar vooral volledige communicatie. Wat kan je laten verzekeren, hoe meten ze het op, waar moet je aan denken etc.

 

✔︎ Passend bij je merk, je cultuur en missie   

Last but zeker not least, moet je nieuwe branding een reflectie zijn van je merk, bedrijf, dienst, dat wat je doet. Vaak moet je niet alleen naar je merk of product kijken, maar ook naar de cultuur binnen de organisatie en je missie en visie. Waar sta je voor en wat wil je uitstralen, in de etalage zetten. Want alleen zo creëer je draagvlak bij je medewerkers. Ze zeggen niet voor niets; extern winnen is intern beginnen.  Bij Snapchat is dat bijvoorbeeld vrolijkheid, fun, jong en niet te serieus; dit is zowel de cultuur intern als het product zelf. Samsung heeft door de jaren heen haar logo enkele malen aangepast omdat ze het niet vonden passen bij wat ze deden en waar ze voor stonden. Het moest een modernere, internationalere en technologische uitstraling hebben. Dat is ten slotte wat ze doen.

👉🏼 Getriggerd door dit onderwerp en wil je meer inspiratie? Lees dan deze blog waarin ze dieper in gaan op de evolutie van logo’s van grote merken.

En vergeet niet heel trots je nieuwe merk en huisstijl te lanceren. Niet alleen omdat je er natuurlijk hartstikke hard aan gewerkt hebt en het tof vindt, maar ook zodat je huidige klanten je niet uit het oog verliezen 😉

Vorige
Vorige

Meet Danique

Volgende
Volgende

Meet Diewert