micro-influencer-magic: wat maakt ze zo waardevol?

Influencers zijn er in verschillende soorten maten. Op basis van het aantal volgers (dus eigenlijk hun bereik), kun je ze indelen in verschillende groepen. Van nano (<10.000 volgers) tot mega influencers (> 1 miljoen volgers). Hiertussen vallen de micro-influencers. Ze richten zich vaak op een bepaalde niche, en bereiken daardoor een specifieke doelgroep. Meestal hebben ze tussen de 10.000 en 100.000 volgers, een stuk minder dan de grote spelers. Waar het bij micro-influencers vooral om draait is engagement en de band met hun volgers. Niet zozeer om het bereik wat ze hebben. Waarom ze zo waardevol zijn? Find out!

SPECIFIEKE NICHE

Micro-influencers focussen zich vaak op een bepaalde niche. Hun doelgroep bestaat dan ook uit volgers met dezelfde specifieke interesses. Of je nu een micro-influencer zoekt op het gebied van lifestyle, natuur, sport of kunst, er zijn ontelbaar veel niches waar micro-influencers zich in kunnen bevinden. Ze zijn meestal bekend binnen deze niches, krijgen een reputatie en autoriteit als experts. Door hun volgers worden ze dan ook echt gezien als betrouwbare mensen. Voor bedrijven kan dit natuurlijk super interessant zijn, omdat je via micro-influencers een specifieke doelgroep kunt benaderen die past bij je merk.

Lees ook: De 5 do’s & don’ts van Influencer Marketing


AUTHENTIEK

Met authentieke content die relevant is en past bij de micro-influencers worden volgers getriggerd om te reageren en interacties aan te gaan (liken, delen, comments). Micro-influencers nemen niet klakkeloos elke samenwerking aan omdat het merk wel bij hen en hun niche moet passen. Vaak maken ze de verbinding met het merk en hun persoonlijke leven of verhaal. De posts die ze plaatsen voelen daarom “echt” aan. Ze hebben nog een “schone” feed, zijn nog niet verzadigd en nemen samenwerkingen serieus. Anders verliezen ze hun authenticiteit en dus volgers, én is er geen business.

HOGE ENGAGEMENT

Een hoge engagement wordt vooral gerealiseerd door influencers met een kleiner bereik, zoals micro-influencers. Hun authenticiteit schept vertrouwen waardoor ze een nauwe band hebben met volgers. Dit komt omdat ze een kleinere community hebben vergeleken met grote influencers en celebrities. Ze hebben hierdoor de tijd om écht die interactie aan te gaan zoals het reageren op comments en DM’s. Dit schept vertrouwen en hechtheid met de volgers waardoor ze uiteindelijk sneller aanbevelingen zullen accepteren over geadverteerde producten.

Het is dus niet het aantal volgers maar de “hechte” community die het interessant maakt voor merken. Influencers met een trouwe achterban zorgen immers voor waardevolle merk interacties. Dat er effectief over je merk wordt gesproken is belangrijker dan het bereik dat je behaald met een influencer post. Een community die oprecht interesse toont in de content kan je als merk gemakkelijker voor je “winnen” en converteren mogelijk naar betalende klanten.

Voorbeeld: een samenwerking met een mega influencer kan je zo 15.000 euro kosten. Het resultaat is dan vaak een engagement rate van 1-2%. Als je datzelfde budget uitgeeft aan het inzetten van 10 micro-influencers kan je engagement rate wel stijgen tot 7,5% per influencer.

BETAALBAAR

Niet geheel onbelangrijk, maar micro-influencers zijn in de meeste gevallen betaalbaar om mee samen te werken. Zoals in het voorbeeld hierboven wordt verteld, leveren micro-influencers procentueel dus veel meer betrokkenheid op dan grotere influencers. Je kunt ook meerdere micro-influencers inzetten uit verschillende gebieden, niches, of leeftijden om zowel het bereik als de betrokkenheid te vergroten.

TOT SLOT

Wanneer je influencer marketing wilt inzetten kijk dan goed naar je doelstellingen. Wil je zoveel mogelijk mensen bereiken? Dan kun je altijd kiezen voor meso, macro of mega influencers. Wil je meer focus op merk interacties en oprechte interesse? Focus dan op specifieke doelgroepen door de inzet van micro-influencers. Let them do the magic!

- Alma

Vorige
Vorige

4 inspirerende voorbeelden van b2b Lead magnets

Volgende
Volgende

3 stand-out TikTok ad formats om vandaag nog mee aan de slag te gaan