4 inspirerende voorbeelden van b2b Lead magnets
Om nieuwe leads te verzamelen voor jouw bedrijf kun je een lead magnet inzetten. Hiermee bied je iets waardevols in ruil voor de contactgegevens van je potentiële klant. Dit kan bijvoorbeeld een whitepaper, checklist, cheat sheet of een toolkit zijn.
Op zoek naar inspiratie? Hieronder vind je vier inspirerende voorbeelden van lead magnets in de B2B-markt.
#1 GRATIS PROEFPERIODE
Een veel geziene lead magnet voor zakelijke online tools is de gratis proefperiode. Hiermee kan je potentiële klant je dienst direct uitproberen. Jij weet natuurlijk dat jouw dienst onmisbaar is nadat de gebruiker hiervan heeft geproefd, dus dikke kans dat je lead aan het einde van de proefperiode converteert naar een klant.
Canva is een online ontwerpprogramma waarin je laagdrempelig afbeeldingen en video’s kunt opmaken. Het is een geliefde tool onder marketeers en wordt binnen veel bedrijven dagelijks gebruikt. Om meer gebruikers te werven voor Canva Pro, de betaalde versie, zet Canva een gratis proefperiode van 30 dagen in als lead magnet. Hiermee slaat Canva twee vliegen in één klap. Naast dat ze op deze manier (meer) gegevens verzamelen over de gebruiker, laten ze deze ook kennis maken met de functionaliteiten van het pro-account.
#2 TIJDSBESPARENDE TEMPLATES
Iets wat direct waarde toevoegt voor je potentiële klant zijn kant-en-klare templates. Een template kan allerlei vormen aannemen. Denk bijvoorbeeld aan een projectplanning, budgetoverzicht of invulmodel. Het belangrijkste is dat het template past bij jouw core business én dat het waarde toevoegt voor jouw doelgroep. Een bedrijf dat dit helemaal begrepen heeft is Coosto. Zij bieden een marketingtool voor content en social media. In ruil voor het achterlaten van je gegevens kun je op hun website een gratis contentplanner template downloaden. Dit template sluit natuurlijk perfect aan bij het product wat zij aanbieden en hierdoor is de kans dat zij hier kwalitatieve leads uithalen erg groot.
#3 WEBINARS
Een ander veel gebruikte lead magnet in de B2B-markt is het delen van kennis door middel van webinars. Wanneer je deel wilt nemen aan een webinar laat je doorgaans je gegevens zoals e-mailadres en naam achter, om vervolgens een e-mail te krijgen met de uitnodiging en de link naar de webinar. Ook hier is het belangrijk dat de webinar naadloos aansluit op jouw aanbod en je doelgroep.
MailCampaigns, specialist in e-mail marketing, biedt bijvoorbeeld gratis webinars aan waarin ze uitleg geven over kansen voor webshops en e-commerce. Hiermee spreken zij een hele specifieke en relevante doelgroep aan, voor wie het een logische vervolgstap zou kunnen zijn om na het volgen van de webinar een adviesgesprek in te plannen. Slimme move!
Een extra voordeel aan deze vorm van leadgeneratie is dat je tijdens de webinar direct interactie kunt opzoeken met je potentiële klant. De stap naar het maken van een vervolgafspraak is dan een stuk kleiner.
#4 INSPIRATIE GUIDE
Natuurlijk kan een voorbeeld uit eigen keuken hier niet ontbreken. Ook IKONS werkt met lead magnets. Een voorbeeld hiervan is onze Killer Content Campagne. Hiervoor maakten we een poster met 20 killer content tips die we zowel per post verstuurden als online deelden met content marketeers. Als add-on konden marketeers bij ons een uitgebreide inspiratie guide aanvragen met 10 key campagne voorbeelden & take-outs. Zo ontvingen zij in één klap een flinke dosis inspiratie en konden wij in contact blijven met onze doelgroep via nieuwsbrieven en direct mailings. Win-win!
TOT SLOT
Het is natuurlijk belangrijk om relevante content te delen, juist ook nadat je de lead in jouw database hebt. Wanneer je vervolgens irrelevante content stuurt ben je de lead waar je zo je best voor hebt gedaan natuurlijk ook zo weer kwijt. Daarom gaat de kwaliteit van leads altijd boven de kwantiteit. Bedenk bij het creëren van een lead magnet dus goed of dit ook echt aansluit op hetgeen jouw onderneming aanbiedt.
Voorbeeld: Verkoop je als organisatie schilderijen en bied je een handleiding aan met tips & tricks om zo makkelijk mogelijk een schilderij op te hangen, dan zullen met name klussers hierop aanslaan. De kans dat deze later door jouw lead magnet een schilderij kopen is natuurlijk erg klein. In dit geval zou je bijvoorbeeld beter een handleiding kunnen aanbieden met tips & tricks hoe je het beste verschillende schilderijen met elkaar kunt matchen in een ruimte.
Bedenk ook goed waar je de lead magnet plaatst. Heb je bijvoorbeeld veel volgers op je socials, maar merk je dat je van veel volgers geen e-mailadres hebt kan het erg nuttig zijn om middels een lead magnet op je socials de e-mailadressen te verzamelen van je volgers. Heb je wel e-mailadressen maar mis je demografische gegevens zoals leeftijd en geslacht? Dan kun je bijvoorbeeld een lead magnet in je nieuwsbrief opnemen waarbij je ook vraagt naar deze demografische gegevens.
Wij sluiten dit blog af zónder lead magnet. Maar mocht je meer willen weten of hulp kunnen gebruiken bij jouw B2B campagne, neem gerust contact met ons op.
Good luck!