12 last minute contentideeën voor december

Donderdag start alweer de laatste maand van het jaar. Denk je nu: ‘help! Ik heb nog helemaal geen content voor december?!’ No worries. Wij hebben 12 last minute contentideeën voor je op een rij gezet waarmee je direct aan de slag kunt. Want december is dé maand om van je te laten horen. Zowel consumenten als bedrijven geven in deze maand meer geld uit dan begin van het jaar. Dus let’s go!

Side note: goede content hoeft echt niet ingewikkeld te zijn en hoeft ook niet altijd veel tijd (en geld) te kosten. Check wel bij alle content die je inzet of het matcht bij je merk en doelgroep. En of het bijdraagt aan het doel dat je wilt bereiken.

Contentinspiratie in 3, 2, 1:

1.     2022 was fantastisch!
Het einde van het jaar is de ideale tijd om terug te blikken op 2022. Deel de highlights en successen op je socials, blog of in een nieuwsbrief. Of maak een recap-video die je bijvoorbeeld als reels of TikTok kunt delen. Voor extra engagement: vraag ook naar de highlights van je doelgroep.

2.     En volgend jaar?
Oké, misschien een open deur na het vorige idee ;) Maar deel welke mooie dingen je volgend jaar op de planning hebt staan. Welke doelen wil je graag bereiken? Hiermee kun je je doelgroep inspireren en geef je een interessant inkijkje in je bedrijf.

3.     Zit je klaar? Rijmen maar!
Het blijft leuk: goed gevonden rijmpjes en gedichten. Laat je creativiteit met Sinterklaas de vrije loop en schrijf je content in rijmvorm. Geen inspiratie? Rijm eens op bekende Sinterklaas- (of kerst)liedjes of check een rijmwoordenboek.

4.     Strooi met cadeautjes
Je kent ze vast, adventkalenders. Hoe leuk is het om elke dag een nieuw vakje open te maken?! Nu is het wellicht wat laat om zo’n hele fysieke kalender in elkaar te zetten. Maar dat kan natuurlijk ook online. Deel elke dag – of elke paar dagen – een nieuwe aanbieding op een product, een interessante blog of tip waar je doelgroep wat aan heeft. Zorg wel dat het écht voelt als een cadeautje (en niet als spam ;) ).

5.     Zet iemand in het zonnetje
Wie heeft dit jaar een grote impact op jou of het bedrijf gemaakt? Dit kan een zakenpartner of collega zijn, maar ook je vrouw of beste vriend. Deel op socials of op je website waarom die persoon zo’n grote rol heeft gespeeld en wat je van hem of haar hebt geleerd. Fijn om te horen voor diegene en inspirerend voor lezers. 

6.     Goede voornemens
Wat is jouw goede voornemen? Of het goede voornemen van je bedrijf? Deel het en koppel het waar mogelijk aan een product of dienst die je aanbiedt. Deel het met je volgers en vraag het hen ook terug. Heb je meteen een goede stok achter de deur om je hier ook echt aan te houden.

7.     Verstuur een kerst- of eindejaarsmail
Dit kan zowel fysiek als online, natuurlijk. Verstuur een feestelijke foto of video en wens voor het komende jaar. Tip: maak het persoonlijk. Zo onderscheid je je van de vele mails die mensen ontvangen aan het eind van het jaar.  

8.     Deel die gezelligheid op kantoor
Hoe vieren jullie (of jij) de feestdagen? Wordt het kantoor versierd met mooie lichtjes en een kerstboom? Is er een borrel? Of doen jullie misschien met z’n allen mee met Foute Kersttruiendag? Laat het zien op je socials of deel het bijvoorbeeld in die kerstmail.

9.     Happy holidays!
Natuurlijk kan een ‘fijne feestdagen-post’ niet ontbreken in december. Wens je volgers fijne dagen en laat meteen even weten of het bedrijf geopend is met de feestdagen.

10.  % kerstkorting
Wil je de verkoop extra boosten? Bied dan een speciale feestdagenkorting aan of stop een gratis cadeautje bij elke bestelling. Extra tof als de ontvangers dit cadeautje weer op hun socials delen. Stimuleer dit door bijvoorbeeld een hashtag toe te voegen.

 11.  Geef cadeautips
December is de maand waarin de allermeeste cadeaus gegeven worden. Verkoop je producten of diensten die perfect zijn om te geven? Deel ze als cadeautip. Bijvoorbeeld op socials, in een mailing of op de website, en voeg ook hier een kortingscode toe. Bonusidee: laat mensen zelf een verlanglijstje samenstellen. Ook leuk!

 12.  Behind the scenes
Hoe gaat het er bij jou op kantoor aan toe? Of misschien werk je helemaal niet op een kantoor, dat kan natuurlijk ook. Neem de kijker eens mee in een day at work. En hoe leuk om dit in een kerstthema te gieten? Ga je bijvoorbeeld naar een kerstbeurs of pak je binnenkort de kerstcadeaus in? Leg het vast en deel het bijvoorbeeld in een reel op Instagram of op TIkTok, als dat bij jou past.

Check voor nog meer inspiratie een inhaakkalender. En voor de vormgeving van afbeeldingen en video’s raden we je Canva aan. Hier vind je ook mooie kersttemplates die je volledig in jouw huisstijl kunt gieten. Heel veel succes en plezier met je decembercontent! En vast hele fijne feestdagen – maar dat lees je binnenkort nog een keertje op onze socials.

- Juul

Vorige
Vorige

5 ingrediënten voor een top-kerstreclame (+ voorbeelden 2022)

Volgende
Volgende

Virtual influencers: de influencers van de toekomst?