5 ingrediënten voor een top-kerstreclame (+ voorbeelden 2022)

Het is weer die tijd van het jaar, Christmas is coming! Elk jaar doen merken weer hun uiterste best om de allerbeste kerstcommercial te produceren. Wie slaagt hierin dit jaar? En welke ingrediënten heeft zo’n fantastische kerstreclame eigenlijk? Wij onderzochten het voor je.

1. Een grote portie emotie

Kerst staat voor gezelligheid, samenzijn met familie en vrienden, lekker eten en drinken. Een goede commercial laat je dat gevoel van liefde en geborgenheid voelen tot in je diepste vezels. En ja, misschien moet je stiekem wel een traantje wegpinken. 😉

Een mooi voorbeeld hiervan is de commercial van Plus: ‘goed eten is samen eten’. Hier is te zien dat een puberzoon moet wennen aan de nieuwe vriend van haar moeder. Maar met kerst … komt het allemaal weer goed. We 💛 it.

2. 1x een mooie boodschap

Vaak snijdt een kerstcommercial een maatschappelijk thema aan. Dit zie je bijvoorbeeld in de Plus-commercial (struggles in samengestelde gezinnen) en laat ook de reclame van Lidl van dit jaar mooi zien. In deze commercial durft Freek zijn nieuwe vriend niet voor te stellen aan zijn ouders, uit angst voor hun reactie. Maar als surprise nodigen zijn ouders hem uit voor het kerstdiner. Hoe lief!

3. Hele flinke schep kerstmuziek (en kerstbellen!)

You hate it or you love it. Kerstmuziek! Een ding is zeker, het hoort in een kerstcommercial. Niet per se in de vorm van Mariah Carey of Jingle Bells. Het kan ook een mooi pianostuk zijn met wat kerstbellen tussendoor. Voor de ultieme Christmas feeling.  

Of je maakt zelf je eigen nummer voor in je commercial, net als Aldi dit jaar. Vol met herkenbare kerstmomenten, waarin iedereen zich herkent. Nog zo’n goed ingrediënt voor een kerstcommercial.

4. Een beetje product placement

Het is wel fijn dat je na het kijken van zo’n – wellicht tranentrekkende – kerstcommercial nog weet wie ‘m eigenlijk heeft gemaakt. Wil niet zeggen dat je in elk shot het logo van je merk te zien moet zijn, maar zo af en toe is wel fijn. Je wilt tenslotte dat jouw naam bij de kijker blijft hangen.

Jumbo doet bovenstaande dit jaar slim. Los van dat Frank Lammers natuurlijk het gezicht is van Jumbo, draagt hij ook een sjaal in de gele Jumbo-kleur en worden er tussendoor boodschappen bezorgd in een Jumbo-kratje. (Oké, en in deze versie is het logo in beeld. Maar dat had wat ons betreft niet per se gehoeven.)

5. Als je wilt, een cavia, geit of konijn

Dieren spelen vaak een belangrijke rol in succesvolle kerstcommercials. Zoals beertje Paddington in de kerstreclame van het Britse merk Barbour. De hamster in de reclame van Albert Heijn van vorig jaar. Of in de klassieker ‘The Bear & The Hare van de Britse warenhuisketen John Lewis – sowieso een topper wat kerstcommercials betreft.

In de Kruidvat-kerstreclame zijn dit jaar veel dieren te zien. Op onverwachte plekken. Want iedereen verdient toch een mooie kerst?! Dit is ook absoluut een winnaar, wat ons betreft.

Volgens de Speld zijn eigenlijk alle kerstcommercials één pot nat. Daar hebben ze dan weer hun eigen reclamevariant van gemaakt. Doe ermee wat je wilt, wij vinden ‘m vooral erg grappig. 😉

Merry Christmas! ✨

- Juul

Vorige
Vorige

Meet chantal

Volgende
Volgende

12 last minute contentideeën voor december