Alle ins & outs over IGTV

Instagram is hot en happening! In Nederland steeg het aantal Instagram gebruikers in 2019 van 4,9 naar 5,6 miljoen (+14%). Het platform staat nooit stil en blijft nieuwe elementen toevoegen. Al in 2018 introduceerden zij Instagram TV (IGTV) en wij zien dit onderdeel alsmaar populairder worden. Dit zorgt voor nieuwe mogelijkheden om content te creëren en dit te delen met jouw doelgroep. Wil jij ook met IGTV aan de slag voor jouw merk? Lees hier alles wat je moet weten!

WAT IS IGTV?

IGTV is een functie op Instagram waarmee gebruikers verticale video’s kunnen uploaden en bekijken op hun mobiel. De duur van deze video kan liggen tussen de 1 en 60 minuten, wat veel langer is dan de 15 seconde die je hebt als je een Instagram Story plaatst. IGTV is te gebruiken via een aparte app, maar als je al een Instagram account hebt, kan je via een extra knop IGTV gebruiken. Kijkers kunnen de geplaatste video’s liken of een reactie achterlaten. Besluit een kijker jou te volgen op IGTV, dan volgt diegene ook automatisch je reguliere Instagram-account.

WAAROM IS HET INTERESSANT?

IGTV kan een goed medium zijn om jouw volgers meer te vertellen over jouw dienst of producten. Door de lengte van de video’s kun je jouw doelgroep écht kennis laten maken met jouw merk. Er zijn drie verschillende plaatsen waar jouw video’s kunnen worden getoond:

1.     For you: hier komen de video’s die gebaseerd zijn op de interesses van de gebruiker

2.     Following: hier komen de video’s van de accounts die de gebruiker volgt

3.     Popular: hier worden alle populaire video’s geplaatst

Als je goede content deelt, kan het zomaar verspreid worden door jouw volgers en zo een groot publiek bereiken.

WELK TYPE CONTENT IS GESCHIKT VOOR IGTV?

Het lijkt misschien makkelijk om video content die je al hebt liggen ook te gaan gebruiken voor IGTV. Dat kan ook zeker, maar let daarbij wel goed op dat je bestaande materiaal past bij dit kanaal. IGTV is echt bedoeld voor langere video’s. Zorg er vooral voor dat jouw content oprecht en eerlijk overkomt.

Wat het beste werkt? Eigenlijk heel veel! Je zou kunnen denken aan vlogs, mini-docu’s, how-to’s en podcasts. Het belangrijkste is dat het format dat je kiest goed aansluit bij je doelgroep. Bedenk van tevoren dus goed wat zij graag zouden willen zien en in welke vorm. Zijn er influencers die goed bij jouw merk passen? Dan kun je hen zeker goed inzetten. Influencers hebben vaak al ervaring met vloggen en kunnen een goede start bieden op het IGTV-platform.

TIPS & TRICKS

To get you started met IGTV hebben we een aantal tips and tricks voor je op een rijtje gezet:

IGTV Analytics

Allereerst is het heel belangrijk om je IGTV Analytics regelmatig te checken. Voor stories en feeds bestaat er natuurlijk Instagram Insights, voor IGTV heet dit Analytics. Je vindt deze direct onder je video’s door op de drie puntjes te klikken. Met IGTV Analytics krijg je een gedetailleerd inzicht in de prestaties van je video’s. Super handig en belangrijk om te weten wat jouw volgers willen zien!

IGTV 2.png

Sound, sound, sound

Veel gebruikers van IGTV hebben hun geluid uit staan. Houd hier dus rekening mee in je video’s. Zorg dat belangrijke informatie in de eerste paar seconden dus niet alleen via geluid, maar ook via beeld duidelijk overkomt. Als gebruikers na die paar seconden hun geluid aan zetten hebben ze geen belangrijke info gemist.

Ook heeft IGTV de mogelijkheid om subtitles toe te voegen, maak hier gebruik van! Niet iedereen heeft zin, of de mogelijkheid, om het geluid aan te zetten voor je video. IGTV speelt video’s ook direct af, vermijd daarom luide intro’s of irritante geluiden aan het begin van je video. Die kunnen mensen afschrikken waardoor ze sneller verder ‘zappen’. 

QUICK WINS

Om af te sluiten nog een paar snelle tips:

  • Werk met vaste regelmatig terugkerende formats om je publiek houvast te geven

  • Gebruik hashtags om beter gevonden te worden

  • Gebruik veel linkjes, je kunt er meer kwijt dan in gewone posts

  • Promoot je nieuwe video crossplatform zodat deze beter gevonden wordt

  • Advertising via IGTV kan nu nog niet, maar gaat zeker nog komen

Meer lezen over Instagram? Lees dan hier alles wat je moet weten over een Instagram take-overs. En natuurlijk kan je vrijblijvend contact met ons opnemen als je meer wil weten over dit onderwerp.

Succes, maar vooral… ENJOY!

- Lotte & Niek 

Vorige
Vorige

8 onmisbare Chrome extensies

Volgende
Volgende

Influencer marketing: all you need to know