In 4 stappen jouw eigen AR filter

Heb jij al nagedacht om een AR filter toe te voegen aan jouw social media campagne? Grote merken gingen je al voor met indrukwekkende interactieve filters die graag gedeeld worden op de Instagram stories. Tegenwoordig zorgen de social platformen ervoor dat we zelf aan de slag kunnen met het ontwikkelen van technische creaties. Wist jij bijvoorbeeld dat je met Meta Spark Studio je eigen AR filter kan maken? Hier wordt in 4 stappen uitgelegd hoe jij jouw eigen filter kan maken.  

Stap 1.     First things first 

Voordat je jezelf gaat onderdompelen in de technologische wereld van Meta Spark Studio, is het goed om te hebben nagedacht over een concept. Zonder voorbedacht idee kun je overweldigd raken en geloof me, dat is helemaal niet nodig. Heb je geen inspiratie? Kijk dan gerust even door de verschillende Templates in Meta Spark Studio of blader door alle filters die al beschikbaar zijn op Instagram en Snapchat. Je concept mag best gek en opvallend zijn, maar zorg ervoor dat het past bij je merk en dat het jouw doelgroep aanspreekt. 

Stap 2.     Aan de slag 

Als je klaar bent met het bedenken van een killer concept, dan gaan we aan de slag met het technische gedeelte. Download Meta Spark Studio op jouw computer. De tool is onderdeel van Meta, waardoor inloggen en uiteindelijk het uploaden makkelijk en snel gaat. En dan is het echt tijd om te beginnen, er zijn een aantal manieren om je eigen filter te creëren.  

Mocht je geen tot weinig ervaring hebben met systemen en coding, kies dan voor een template dat lijkt op je concept en pas deze aan met jouw kleuren en visuals (oftewel assets om in de juiste termen te blijven). Je kunt ook kiezen voor een leeg project en deze in te vullen met blocks en andere elementen via de Assets Library. Hiermee krijg je al iets meer vrijheid en zelfstandigheid om je filter te creëren. Ben je een coding genie, dan kun je ook de grote uitdaging aangaan om je eigen filter te schrijven met coding, om zo unieke en persoonlijke functies toe te voegen. Met welke werkwijze je uiteindelijke ook aan de slag gaan, er zijn tutorials en artikelen op de leren pagina van de Meta Spark Studio website om je weg naar jouw eigen filter wat makkelijker te maken.  

Stap 3.     Trial en error 

Wrijving maakt glans, dus wees niet bang als je filter de eerste keer niet perfect is. Meta Spark Studio biedt verschillende manieren om je filter te testen. Binnen het programma kun je jouw filter op verschillende scherm groottes en gezichten testen, hiermee weet je bijvoorbeeld zeker dat je met elke huidskleur het gewenste resultaat krijgt. Daarnaast kun je jouw filter ook makkelijk testen via Instagram. Je kunt hiervoor een link sturen naar jouw testers of het via een koppeling direct op jouw eigen Instagram bekijken. Het belangrijkste is dat je blijft testen en aanpassen tot het klaar is om jouw volgers te verbluffen.  

Stap 4.     Tijd om te shinen 

En dan nu het moment suprême; je hebt je creatieve brein aan het werk gezet, je technische skills in de strijd gegooid en nu is het tijd om te shinen. Via Meta Spark Studio kun je jouw filter makkelijk met een paar klikken publiceren op Instagram en Facebook. Er zijn een aantal keuzes die je moet maken door het proces heen: 

  • Kenmerken: Het is belangrijk om over de kenmerken van je filter na te denken om de vindbaarheid te verhogen.  Hierbij kies je onder andere de naam die je jouw filter gaat geven, maar ook de categorieën waarin jouw filter valt en onder welke trefwoorden die te vinden is.  

  • Demo video: Wanneer je je filter gaat uploaden moet er ook een demo video worden toegevoegd die als preview wordt gebruikt, let hierbij dus dat die jouw filter goed representeert.  

  • Platformen: De filters via Meta Spark Studio worden ontwikkeld voor Instagram en/of facebook en het is aan jou op welke platformen het filter te gebruiken wordt. Mocht je een filter hebben gemaakt voor video calling, dan kan die ook worden ingesteld voor Apple watch.  

  • Audience: De laatste keuze is of je jouw filter openbaar beschikbaar wilt stellen of juist alleen beschikbaar via een link. Met deze link kan het filter 50 keer binnen 24-uur gebruikt worden en alleen voor mensen die de link toegestuurd hebben gekregen, denk dus goed na wat het beste bij jouw concept en strategie past. 

Als je al deze keuzes eenmaal gemaakt hebt, dan kun je hem ter controle versturen. Hierbij kijken ze of het voldoet aan het beleid dat Meta heeft gesteld voor het publiceren van filters, dit duurt vaak rond de 24 uur, waarnaar die daarna meteen online komt te staan. Mocht je ervoor gekozen hebben je filter openbaar te stellen, dan is deze te zien door jou volgens op je Instagram pagina onder het kopje voor filters.  

Dus trek die stoute schoenen aan en laat zien wat je zelf in je technologische mars hebt. Misschien is het in het begin nog een beetje abracadabra, maar je zult zien dat je het snel onder de knie krijgt. En zeg nou zelf, het is toch veel leuker als je kunt zeggen dat je het allemaal zelf hebt gedaan.  

- Chantal

Vorige
Vorige

Werken als interim marketeer? Daan en Luciëna delen hun ervaringen

Volgende
Volgende

Meet Daan