Werken als interim marketeer? Daan en Luciëna delen hun ervaringen

Werken als interim marketeer, oftewel: elke paar maanden je skills inzetten bij een nieuwe opdrachtgever. Waarom zou je dat eigenlijk willen? En wat doe je wanneer je even geen opdracht hebt? We vroegen IKONS-projectmanagers Luciëna en Daan het hemd van het lijf over hun werk als interimmer. Lees snel verder voor een kijkje in ónze keuken.

First things first: wanneer zijn jullie gestart als interim marketeer bij IKONS?

Luciëna: “Anderhalf jaar geleden. In die tijd heb ik van alles gedaan, ik heb als content marketeer bij Jumbo en Rabobank gewerkt en daarnaast ben ik intern bij IKONS aan de slag als contentcoördinator.”

Daan: “Deze maand! Maar ook al in juni 2021. Toen heb ik al 9 maanden bij IKONS als interim marketeer gewerkt, onder andere bij Copaco en YoungWise. Ik ben er even tussenuit geweest, maar ik kon IKONS toch niet missen ;)”

En wij zijn blij dat je weer terug bent gehopt, Daan! Brengt ons op de volgende vraag, waarom hebben jullie gekozen voor werken op deze manier?

Daan: “Ik ben altijd op zoek naar nieuwe dingen en wil steeds iets anders leren. Daarbij ben ik er nog niet over uit waar ik mezelf over 10 jaar zie. Door het werk als interimmer kom ik op veel verschillende plekken, waardoor ik dit de komende jaren kan ontdekken.”

Luciëna: “Moeder worden heeft mij en mijn kijk op werk en carrière veranderd. Ik heb altijd met veel plezier aan bureau-zijde gewerkt, maar ik merkte dat het altijd ‘aan staan’ enorm veel van mij vroeg. Ik kon thuis niet de moeder of partner zijn die ik graag wilde zijn, omdat mijn hoofd altijd overuren draaide. Een moment onder de douche heeft me inzicht gegeven: bureau-zijde verlaten en op zoek naar een omgeving waar ik wél kan groeien, ontwikkelen en een bepaalde hectiek kan ervaren, maar ook thuis volledig aanwezig kan zijn. Bij IKONS heb ik dat gevonden.”

Jullie hebben inmiddels allebei een tijdje als interimmer gewerkt. Wat vinden jullie hier zo leuk aan?

Luciëna: “De afwisseling van verschillende opdrachten, omgevingen en nieuwe mensen ontmoeten zorgen ervoor dat ik constant geprikkeld word en ik altijd in ontwikkeling ben. Daarnaast vind ik het ook erg leuk om te kijken in de verschillende keukens.”

Daan: “Vooral dat ik hierdoor op zóveel verschillende plekken terechtkom. Waardoor ik verschillende branches en werkzaamheden op MarCom-gebied leer kennen. Dat is top!”

En wat vinden jullie zo leuk aan het werken bij IKONS? 💛

Daan: “IKONS is als een warm bad. Hoewel iedereen op een andere opdracht zit, voelen IKONS-collega’s toch écht aan als collega’s. Ook is er veel kennis op heel veel vlakken. Daardoor kun je altijd je vragen wel bij iemand kwijt, en iedereen is ook altijd bereid om je te helpen. Daarnaast is het ook fijn dat IKONS al zo’n netwerk heeft opgebouwd in de afgelopen jaren, waardoor het aanbod aan opdrachten ook blijft groeien.”

Luciëna: “Het hebben van een steady (thuis)basis met vaste collega’s. Een community waar ik terecht kan om even te relativeren, te sparren of om advies te vragen over hoe ik sommige situaties het beste kan aanpakken.”

Blijven leren en ontwikkelen zijn voor jullie allebei belangrijke redenen om als interimmer te werken. Maar wat hebben jullie nou écht geleerd van het werk als interim marketeer?

Luciëna: “Pfoe, waar zal ik beginnen? Met name dat ik zekerder mag zijn over wat ik kan en altijd mag vertrouwen op mij intuïtie. En omarm wat voor soort professionals je bent en own it!”

Daan: “Als interimmer moet je er direct staan. Dat kan soms lastig zijn, maar het zorgt er ook voor dat je meteen meegaat in de flow van een organisatie. Hierdoor leer je in een korte tijd veel over het bedrijf en de werkzaamheden die je hier moet doen. Wat die werkzaamheden precies zijn, is elke keer weer anders. Zo leer je dus telkens weer wat nieuws!”

Sounds good. Maar wat doen jullie als je even zonder opdracht zit?

Daan: “Bij IKONS is er altijd genoeg te doen. Van het zoeken naar een nieuwe opdracht tot het schrijven van blogs, bijvoorbeeld over de nieuwste trends op marketing- en communicatiegebied. Daarnaast denk ik mee over nieuwe trainingen voor nieuwe medewerkers of maak ik een les die ik in één van de academy’s kan geven.”

Luciëna: “Naast mijn opdracht zet ik me altijd een aantal uurtjes in voor IKONS als content coördinator. Samen met een aantal collega’s ontwikkelen we mooie content voor de social kanalen en de website. Als ik even zonder opdracht zit zet ik me hier extra voor in. Andere collega’s zorgen bijvoorbeeld intern voor foto- of videografie, schrijven blogs of updaten de website. Je hoeft je zeker niet te vervelen. ”

Klinkt werken als interim marketeer bij IKONS als iets voor jou? Check dan de vacature, want wij zijn op zoek naar nieuwe marketing (kang)guru’s! 🦘

Vorige
Vorige

Hoe ChatGPT tekstschrijvers helpt bij het schrijven van betere teksten 

Volgende
Volgende

In 4 stappen jouw eigen AR filter