Instagram Takeovers: hoe werkt het?

De Instagram takeovers, je ziet ze wel eens voorbijkomen. Een influencer die de stories en soms zelfs de feed van een bedrijf of merk overneemt voor een dag. De influencer in kwestie krijgt alle vrijheid in handen om content te creëren die hij of zij wil. Binnen de vooraf besproken kaders, of course. Van het aanwezig zijn bij een concert in de Ziggo Dome tot hele reiskanalen die worden overgenomen door meerdere Instagram-friends. De keuze is reuze en daarom vertellen wij er graag iets meer over.

Takeover 1.png

WHY?

Waarom zou je een of meerdere takeovers doen? Nou, het is een van de makkelijkste manieren om organisch nieuwe volgers te bereiken en om brand awareness te creëren voor je merk en/of producten. Takeovers kunnen voor influencers ook veel waarde hebben. Als de takeover goed wordt gedaan, kan hij/zij een hele nieuwe, betrokken, doelgroep bereiken.

HOW?

Voor elk bedrijf of merk is het mogelijk om Instagram takeovers te doen. Het aanbod influencers is tegenwoordig erg groot. Van micro tot macro influencers, voor elk merk is er wel iemand die goed past, ook binnen het budget. Het is mogelijk om zelf influencers of zijn/haar management te benaderen voor samenwerkingen. Maar het is ook mogelijk om een PR bureau in te zetten als bemiddelaar tussen jou en de influencer of manager.

Het is belangrijk om vooraf goed te bedenken wat je graag wilt bereiken met de takeover. Zo kan de influencer in kwestie goed gebrieft worden en voorkom je verkeerde verwachtingen. Het is belangrijk om te bedenken wat je doel is, welke (hash)tags je wil gebruiken en wat je liever niet terug wil zien.

WHEN?

De timing van een takeover ligt natuurlijk aan de strategie van jouw bedrijf of merk. Heb je een event op de planning staan? Of komen er nieuwe producten aan? Of wil je graag een boost? Dit zijn momenten waarop je een takeover kan inzetten. Natuurlijk is het ook slim om even te checken dat de influencer waar je mee samenwerkt geen soortgelijke samenwerkingen gepland heeft in dezelfde tijd.

3X VOORBEELDEN VAN INSTAGRAM TAKEOVERS

  1. MUSEUMMAMMY x PRADA

Macro influencer Kimberly Drew is hier gevraagd om de Instagram Stories van het merk Prada over te nemen. Zo krijgen de (nieuwe) volgers een kijkje achter de schermen van Prada’s Kunsthuis in Milaan. Zo voelt het merk toch iets minder onbereikbaar ;)

Bron: Museummammy

2. DIOR x DOUTZEN

Dior legt de lat iets hoger, zo maken ze van de takeover ook Instagram TV’s voor hun volgers. Ook hier laat Doutzen zien hoe het is om voor Dior te werken op een event.

Bron: Dior

Bron: Dior

3. CANON NEDERLAND x YDWER

Hier deelt een Nederlandse influencer zijn ervaring met Canon. In dit geval is deze influencer een partner van het merk en deelt regelmatig zijn ervaringen.

Meer weten over Instagram? Check onze blogspagina.

Vorige
Vorige

4 tips voor killer video content

Volgende
Volgende

FAQ & how-to’s: help je doelgroep