FAQ & how-to’s: help je doelgroep

Veel bedrijven hebben het al, maar misschien heb je er nog niet aan gedacht: FAQ’s (Frequently Asked Questions) en how-to’s op je website. Het is een makkelijke manier om de meest voorkomende vragen te beantwoorden voor je bedrijf. Klanten kunnen zo gemakkelijk informatie winnen zonder daarop te hoeven wachten. Ondanks dat het gewoon een stukje service is, zit er wel wat meer achter:

GOOGLE LOVES SOME FAQ’S

Hoe vaak zoek jij een gehele vraag op Google? Best vaak, waarschijnlijk. Net als heel veel andere zoekmachine gebruikers. Een FAQ kan er voor zorgen dat jij deze vragen precies beantwoordt. Het is een relatief kleine moeite om je website SEO proof te maken, dus beter vindbaar te zijn. Maar er is een andere belangrijke reden waarom Google blij is met FAQ’s en dat is dat het gebruik van Voice Search tegenwoordig stijgt. Voice Search zijn gesproken zoekopdrachten met een vraag. Je bent er waarschijnlijk wel bekend mee; de Siri’s, Alexa’s, Cortana’s en de Google Assistants. Als iemand een vraag inspreekt en jij hebt die vraag in jouw FAQ staan met daarbij een goed onderbouwd antwoord, dan is dat voor Google een goede match. Dat is voor je gebruikers erg prettig, maar ook Google waardeert dat en geeft je pagina een hogere ranking.

KORT MAAR KRACHTIG

Als je een FAQ/how-to gaat maken is het wel belangrijk dat je er geen blog van gaat maken. Mensen hebben ook geen zin om hele stukken te lezen als ze snel een antwoord zoeken, dat geduld is er niet meer. Dus wees kort, maar krachtig. Probeer zo goed mogelijk antwoord te geven op de vraag in zo min mogelijk tekst. Wil je toch graag dieper op het onderwerp in gaan? Dat kan, maar maak er dan wel een blogpost van en verwijs daar naar in je FAQ. Zorg wel dat deze meer dan 300 worden is voor je SEO ;)

INSPELEN OP DE VRAAG

Naast dat FAQ’s en how-to’s een SEO technisch goede zet is, kan je ook zien welke vragen het meest belangrijk zijn. Meten = weten, daarom moet je ervoor zorgen dat je kan zien welke vragen het meeste worden bekeken. Door dit bij te houden kan je producten/diensten aanpassen op de vragen die worden gesteld en/of het meeste spelen in jouw sector. Of je maakt er andere content van om te delen op je blog of social kanalen.

KENNISBANK IN JOUW SECTOR

Daarnaast kan je in sommige sectoren ook laten zien dat je over kennis beschikt. Jij geeft antwoord op een lang gezochte vraag of laat weten hoe iets werkt en in elkaar steekt. Zo wek je weer vertrouwen op, wat op langer termijn positieve invloed heeft op jouw bedrijf.

VOORBEELDEN VAN FAQ’S

Zie hier een aantal voorbeelden van FAQ’s en how-to’s:

FAQ 2.png
Vorige
Vorige

Instagram Takeovers: hoe werkt het?

Volgende
Volgende

Content owners: 10 redenen waarom je er één moet hebben