Een goed verhaal: de Hero’s Journey

Storytelling, een krachtig instrument voor sterke content. Maar, hoe schrijf je nu een goed verhaal dat mensen graag lezen? De Hero’s Journey kan je hierbij helpen.

Joseph Campbell

De Hero’s Journey is bedacht door literatuurwetenschapper Joseph Campbell. Hij verdiepte zich voornamelijk in mythologie en godsdienst. Bij het bestuderen van al deze mythes stuitte hij op een terugkerende structuur die zich in al deze verhalen voordeed. Dit publiceerde hij in zijn boek The Hero with a Thousand Faces (1948). Deze structuur noemde hij monomyth, beter bekend als de Hero’s Journey.  

de hero’s journey uitgelegd

Oké, fijne achtergrondinformatie, maar wat houdt het nu in? De Hero’s Journey bevat eigenlijk twaalf fases/stappen die de zogenaamde held doorloopt. Zie die twaalf fases als een cirkel. Deze twaalf fases spelen zich af in twee werelden. De gewone wereld (bovenste helft cirkel) en de speciale wereld (onderste helft cirkel). Veel verhalen volgen deze cirkel, hoewel dit niet altijd één op één overgenomen hoeft te worden.

heros journey

Hier volgen de stappen met wat voorbeelden uit bekende films.

1: Het normale leven

De kijker leert de held kennen in zijn normale wereld, zonder speciale krachten.

2: Call for adventure

Onze held ontvangt een boodschap dat er een avontuur of uitdaging wacht.
Harry Potter ontvangt zijn brief van Hogwarts (Harry Potter and the Philospher’s Stone)

3: Refusal of the call

Om de een of andere reden zit onze held niet per se te wachten op het avontuur of gelooft gewoonweg niet dat er iets speciaals aan hem is.

4: Meeting a Mentor

Er komt hulp van buitenaf om de held ervan te overtuigen om op avontuur te gaan. Deze mentor heeft vaak de gedaante van een ouder en wijzer persoon. Niet alleen overtuigt deze onze held om toch op avontuur te gaan, ook brengt hij onze held alle wijsheid die nodig is voor het avontuur.
Hier zijn tal van voorbeelden van. Het is Hagrid die, ondanks de moeite van zijn oom en tante, Harry vindt en de beroemde woorden: “You’re a wizard, Harry”, uitspreekt. Frodo ontmoet Gandalf (Lord of the Rings). En zelfs Simba ontmoet zijn mentoren in de gedaanten van Timon en Pumba (The Lion King).

5: Crossing the treshold

Nu alle twijfels weggenomen zijn, is het tijd om de drempel over te gaan naar de nieuwe, speciale wereld. We gaan naar de onderste helft van de cirkel.
“Toto, we’re not in Kansas anymore,” aldus Dorothy in The Wizard of Oz.

6: Tests/Allies/Enemies

In dit deel raakt onze held gewend aan het nieuwe leven. Dit gedeelte neemt de lezer/kijker echt mee in de nieuwe wereld en zet de toon voor de rest van het verhaal. Dit is vaak een groot deel van een verhaal of boek.

Note: Gebruik je storytelling op corporate niveau, dan zal dit gedeelte een stuk kleiner zijn omdat je gewoonweg minder tijd hebt dan een heel boekwerk.

7: Approach

Nu de toon is gezet, werken we langzaamaan toe naar de climax. Onze held komt steeds dichter bij zijn grote uitdaging. Het begint spannender te worden.

8: The Ordeal

De hiervoor genoemde ‘grote uitdaging’. De climax. De apotheose. We zijn aangekomen bij de grootste uitdaging ooit. Onze held staat op het randje van de dood (letterlijk of figuurlijk).
Simba gaat de strijd aan met Scar. Harry komt Voldemort voor het eerst onder ogen. We zitten op het puntje van onze stoel. Wie gaat deze strijd winnen?

9: The Reward

De grootste uitdaging is volbracht. Onze held wint een prijs. Dit kan een tastbare prijs zijn, maar ook een stukje wijsheid of een geliefde.

10: The Road Back

Dit kan twee kanten uitgaan. Ofwel onze held begint aan zijn terugkeer naar het gewone leven en alles komt goed. Ofwel er liggen nieuwe uitdagingen te wachten die hinten op een vervolg van het avontuur. 

11: Atonement/Resurrection

Door alles wat de held heeft meegemaakt is de held ‘herboren’.  Hij maakt vrede met zijn verleden en neemt deze nieuwe kennis mee naar huis.
Harry wordt wakker in het ziekenhuisbed met nieuwe kennis over zijn ouders, maar ook over zichzelf.  

12: Return

Onze held is terug in de normale wereld, maar wel als nieuw persoon.

Corporate Storytelling

Zoals gezegd, heb je als bedrijf natuurlijk veel minder tijd om je verhaal te vertellen dan in een boek of film. En net zoals veel verhalen al doen, hoef je niet alle stappen te volgen. De 3 stappen die het fundament leggen van een goed verhaal zijn:

  1. Call for Adventure: wat is de reden dat de held zijn normale leven moet verlaten?

  2. The Ordeal: alles gaat mis met de held. Gelukkig slaat hij zich er, met hulp van de mentor, doorheen!

  3. The Reward: het lukte! Er is nu een probleem opgelost en bovenal heeft je held wat geleerd.

De rol die jij als bedrijf aanneemt is niet vanzelfsprekend de rol van de held. Sterker nog, dit komt maar zelden voor. Met name wanneer het om externe communicatie gaat heeft jouw klant de rol van held en biedt jouw organisatie de helpende hand als de mentor.

Voorbeeld uit de praktijk

Storytelling kun je op allerlei manieren inzetten voor jouw merkverhaal, maar natuurlijk ook gewoon als commercial. Een mooi voorbeeld van dit jaar is de commercial van Toyota.

1 - Het gewone leven: De reclame is maar 45 seconde, dus we hebben maar weinig tijd om het normale leven te schetsen. Om die reden starten we in medias res, gelijk in de actie. Juist door er zo in te springen, zit er aan het eind van de reclame een twist.

2 - Call to Adventure: Deze vullen we een beetje zelf in. Mevrouw zit puffend in de auto en moet zo snel mogelijk naar het ziekenhuis. Gebroken vliezen lijken dus de call for adventure

3 - Refusal: Zien we niet.

4 - Meeting a Mentor: Op dit moment lijken we nog geen echte mentor of helper te zien.

5 - Crossing the Treshold: Het duo komt het ziekenhuis binnen

6 - Tests/allies/enemies: Gezien het tijdsbestek wordt dit overgeslagen

7 - Approach: Mevrouw knijpt de hand van meneer fijn op weg naar het hoogtepunt van haar bevalling

8 - Ordeal: De laatste puffen van de bevalling. Meneer schreeuwt ook nog even mee.

9 - Reward: Een prachtig en gezond baby’tje

10 - Road back: Mevrouw heeft haar pasgeboren baby vast. Klaar om haar nieuwe leven als moeder te beginnen

11 - Atonement/Resurrection: Mevrouw krijgt nieuwe kennis. De man wiens hand ze fijnkneep, is blijkbaar niet de vader van het kind

12 - Return: Meneer loopt terug naar zijn auto en zucht nog een laatste keer van zijn avontuur. Dan zien we als kijker dat hij slechts de taxichauffeur is. Dit is de twist, nu zien we pas wat het normale leven is (1). Door vervolgens de slogan “Een Toyota rijd je nooit voor jezelf,” in beeld te brengen, kunnen we de auto bijna als een soort helper (4) zien die de vrouw zo snel mogelijk naar het ziekenhuis heeft gebracht.   

Wil je ook aan de gang met pakkende storytelling, maar kun je de hulp van een ervaren verhalenverteller gebruiken? Stuur dan een mailtje naar inge@ikons.nl

-       Inge

Vorige
Vorige

Kijkje in de ikons-keuken met robbert

Volgende
Volgende

Black Friday: 5 redenen om ‘m dit jaar te skippen ⏭️