Black Friday: 5 redenen om ‘m dit jaar te skippen ⏭️

Niet meedoen aan Black Friday?! Dat kan toch niet? Want Black Friday (en Cyber Monday) is hét kortingsfestival van het jaar. En – zo goed als – iedereen doet eraan mee. Toch zijn er een aantal goede redenen om deze dag dit jaar compleet te skippen. Nog niet overtuigd? Lees snel verder en beslis daarna of je mee wilt hoppen 🦘 of gaat stoppen. ✋

1. Je bent te laat

 Bedenk je een week van tevoren dat het ‘misschien wel goed is om iets met Black Friday te doen’? Sorry, maar dan ben je aan de late kant. Want alles staat of valt met een goed doordachte campagne: wie is je doelgroep, hoe wil je hen bereiken, hoe ga je de campagne vormgeven, welke kortingen wil je geven en waar ga je advertenties plaatsen?

 Ook wil je het liefst een aantal dagen of weken van tevoren beginnen met het aankondigen van je deals, want dan beginnen mensen met oriënteren naar de beste deals. Start daarom op tijd. En het liefst met een goede brainstorm.

 2. Je wilt je marges niet verliezen

 Allemaal leuk en aardig al die kortingen. Maar uiteindelijk moet jij ook de rekeningen betalen. Leveren die kortingen écht iets op? Of zorgt zo’n korte-termijn-actie er alleen maar voor dat je verlies draait, dat je later niet rechtgetrokken krijgt? In plaats daarvan richt je jouw marketingstrategie op de lange termijn. Onder de streep kan dit een stuk beter werken dan jezelf richten op één uitverkoopdag (of -weekend).

3. Je bent geen prijsvechter

 Door steeds maar korting aan te bieden op je product of dienst daalt je waarde. Want als er toch telkens wel een korting te krijgen is, waarom zou je ’t dan voor je ‘normale’ prijs aanschaffen? Kun je beter even wachten op een betere (stunt)prijs. Jij bent geen prijsvechter en onderscheid jezelf niet met gekke kortingen. Jij onderscheidt jezelf met jouw unieke product of dienst, door je mega goede service, of op een andere manier.

4. Je wilt geen verdrietige klanten 😢

 Heb je van de week dat ene paar sneakers gekocht voor 120 euro. Zie je ze nu voor 80 online staan?! Da’s niet leuk. Je kunt je voorstellen dat deze loyale klant zich ontevreden – en misschien zelfs een beetje opgelicht – voelt. Hoe ga je hier mee om? Bied je dan alsnog deze korting aan? Of laat je ‘m ontevreden zijn met zijn eerdere aankoop? Gewoon níet meedoen aan Black Friday is hier ook een goede oplossing. (Of kondig je acties in ieder geval ruim op tijd aan.)

 5. Je zegt ‘nee’ tegen hyperconsumptie

 Kopen, kopen, kopen. Dat dat niet goed is voor het milieu, dat wist je al wel. Voel jij je daar helemaal niet fijn bij? Ga dan voor #GreenFriday. Maak een statement en skip uit principe het hele kortingsfestijn. Of doe eens gek en draai ‘m helemaal om: verhoog je prijzen en doneer de extra opbrengsten aan een goed doel. Nee, dan verkoop je waarschijnlijk niet zoveel. Maar je profileert hiermee wel je merk. En dat is ook belangrijk.

Een minder rigoureuze optie: geef een kortingscode zonder einddatum. Zo kun je tócht iets weggeven, maar geef je mensen de kans om goed na te denken over hun aankoop. Het resultaat: geen onnodige ritjes voor bezorgers met pakketjes die toch weer retour gaan.


Ben je er al uit wat het wordt? Krijgt het Black Friday-weekend een plekje in jouw marketingkalender? En krijgt die van een zwarte of #GreenFriday-kleur? Waar je ook voor kiest, zorg in ieder geval dat jouw keuze goed bij jouw merk past. En een positieve bijdrage levert aan jouw merk én voor je (nieuwe) klanten. Oh, en dat je er over hebt nagedacht. Dan moet het zeker goed komen.

-       Juul

Vorige
Vorige

Een goed verhaal: de Hero’s Journey

Volgende
Volgende

Meet Inge