Creëer terugkerende topics en formats

We hebben al vaker geschreven over ons all-time favourite framework: het Hero-Hub-Hygiene model. En passen het ook bijna altijd toe bij ons opdrachtgevers. Een van de 20 killer content tips van 2020 was ‘Creëer terugkerende topics en formats’. En dit is duidelijk de Hub-laag van het framework. Dus let’s dive in to this:

 

Refresh your mind

Hub-laag, wat hield het ook alweer in? Met Hub-content wil je binden en boeien, zoals ze dat zo mooi zeggen en dan het liefste altijd. Dit is content waarmee je jouw doelgroep een verhaal wil vertellen, inspireren en ervoor zorgen dat ze terugkomen. Ik quote Google: “Hub-content provides a reason to subscribe to a channel and return on a regular basis.” Dit kan enerzijds door er een terugkomende frequentie aan te hangen, door het verhaal dat wordt verteld of het format. Het liefste een combi van deze drie.

Wij zijn fan. En vinden dit stiekem de belangrijkste laag om in te zetten, al wordt ‘ie vaak vergeten of erger: expres overgeslagen. Hygiëne is noodzakelijk, een Hero moet er ook ieder jaar wel komen om dat ene nieuwe product te lanceren. Maar de Hub zorgt ervoor dat je gebruikers, klanten, gasten en fans terugkomen.

Daarom in een nutshell waarom, hoe en in welke vorm je deze hub-laag moet vullen.

Why

·      Urgentie creëren: Zodat mensen terugkomen. Door een terugkomende frequentie aan je contact te hangen, zorg je ervoor dat mensen wekelijks terugkeren naar jouw kanaal. Je bindt de doelgroep aan je en zo blijven ze engaged. Denk aan alle vloggers die wekelijks hun YouTube omslagfoto veranderen met de datum van de nieuwe vlog.

·      Rode draad creëren: Als je vaste thema’s en/of topics vooraf bepaalt in je contentstrategie, zorg je ervoor dat je een kapstok hebt waar je al je content aan op kan hangen. Zo vermijd je communiceren over van alles en nog wat en ben je consistent en zorg je voor continuïteit. Brand awareness; check.

·      Doelgroepgericht: Zoals altijd start je de contentstrategie vanuit je doelgroep: wie zijn ze? Wat willen ze weten? Waar kan je ze mee helpen? En koppel daar thema’s aan. Bij een motormerk zouden dat bijvoorbeeld thema’s kunnen zijn als: veiligheid, reisroutes, technische snufjes en seizoen tips waar de doelgroep meer over wil weten.

·      Autoriteit: Als je maar een paar thema’s claimt waar jij veel over weet of waarom jouw product de beste is, dan claim je autoriteit. Je bent niet in alles goed en dat hoeft ook niet, maar of dat ene topic weet je veel te vertellen. 

 

How

·      Storytelling: Een goede manier om deze laag in te vullen is in de vorm van een storytelling. Laat je content tot leven te komen, door er een verhaallijn aan te koppelen. Hierdoor trigger je mensen, kan je ze emotioneren, maar ook aan het lachen maken. Het maakt het menselijk en daardoor authentiek.

·      Lijstjes: Een andere manier om te zorgen dat mensen terug blijven komen naar jouw content is om te werken in de vorm van lijstjes. Als jij altijd tips en tricks geeft in de vorm van lijstjes over een bepaald topic, dan weet men je voortaan hiervoor te vinden. Het is blijkbaar ook bewezen dat mensen lijstjes fijn vinden, check hier een blog waarom lijstjes in een blog zo geliefd zijn.

·      Thought leadership: zoals hierboven al benoemd, claim je autoriteit om veel over eenzelfde topic te communiceren. Dat kan dus ook je strategie zijn: thought leadership. Contenture legt het goed uit: en thought leader de bron die de allerbeste antwoorden geeft op cruciale vragen van de doelgroep. Denk dan bijvoorbeeld aan Tesla op het gebied van elektrisch rijden en Samsung op het gebied van Android-telefoons.

 

What

Een paar goede voorbeelden van formats die je in deze laag kan toepassen:

·      Podcasts zijn helemaal hip & happening. Mooi voorbeeld zijn de Brieven van Van Gogh.

·      Vlogs en andere frequent terugkerende videoformats. NU.nl: In De Auto Met.

·      Blogs met een vast thema, bijvoorbeeld expertise, klant of medewerker aan het woord of showcases. Wij doen dit zelf met onze expertise blogs.

·      Wedstrijd/challenge op je social kanaal. Uit onze eigen portfolio: #EindhovenCaptured

 

Ik zou zeggen: bovenaan op de to-do lijst voor 2021, om je nieuwe contentjaar sterk te starten, mét een hub-laag.

-       Marlou

Vorige
Vorige

Stop selling en start helping: DE INS & OUTS VAN INBOUND MARKETING

Volgende
Volgende

How to: Je SEO verbeteren met YouTube Series