How to: Je SEO verbeteren met YouTube Series

Ja, ja.. YouTube is dit jaar alweer 15 jaar oud! Met 2 miljard maandelijkse gebruikers heeft het platform zich ontwikkeld tot een van de belangrijkste video marketing tools voor content marketeers en ondernemers. Van alle video’s die op het platform worden bekeken, wordt 70% bepaald door het YouTube algoritme. Het is daarom belangrijk dat jouw content opvalt. Een effectief middel om je SEO te verhogen is het inzetten van YouTube series. In deze blog lees je hoe en waarom jouw merk binge content moet maken!

WAT ZIJN YOUTUBE SERIES PRECIES?

Je zult in eerste instantie misschien denken ‘Series.. daar heb ik toch dat Netflix abonnement voor aangeschaft?’. En dat klopt, maar waar je Narcos en Stranger Things op Netflix hebt, zo heb je óók binge-watch waardige series op de YouTube kanalen. Wij hebben ons in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een echte binge-watch cultuur als het gaat om het consumeren van content. En merken die deze trend effectief hebben ingezet in hun online branding op YouTube zijn bijvoorbeeld Patagonia, KLM en Red Bull.

KLM COCKPIT TALES - EMPLOYER BRANDING

Iets waar KLM heel goed in is, is employer branding. Ze bieden verschillende series die een laten zien hoe het is om voor een luchtvaartmaatschappij te werken. Ze draaien allemaal om één onderwerp. Dat is in kern waar een Youtube serie toe dient: een vervolg of uitbreiding geven op een thema.

Zo kunnen geïnteresseerden die een stage of baan bij KLM willen, tientallen ‘intern on a mission’ vlogs bekijken. En daarmee een kijkje krijgen binnen de baanfuncties die KLM biedt. KLM biedt daarnaast nog talloze andere series en documentaire reeksen aan die hun klanten en partners bedrijven een beeld geven bij het bedrijf en de mensen die er werken.

PATAGONIA - TELLING THEIR STORY
Patagonia gebruikt YouTube series niet om hun producten of diensten te promoten, maar om hun merkkarakter te benadrukken. Dit duurzame kledingmerk heeft als algemene missie en kanaalbeschrijving op YouTube: ‘We are in Business to save our home planet.’

Alle content (series) die op dit platform staan zijn dan ook duidelijk in deze stijl en met deze boodschap gemaakt. Hiermee speelt Patagonia slim in op het Hero-Hub-Hygiene model voor contentcreatie, waarbij storytelling en value bieden voor de klanten centraal staat.

Want to know more about Hero Hub Hygiene? Lees hier onze blog!

REDBULL - BEHIND THE SCENES

Achter alle stuntvideo’s en actie zitten natuurlijk hele productieteams. In dit geval deelt Redbull graag how it’s made. Deze video’s geven de fans een gouden kans om te zien wat er achter de schermen gebeurt.

Door behind the scenes te delen, deel je informatie die voor de fan exclusief voelt. Mensen zijn nieuwsgierig van aard, grote kans dat de interesse en kennis in en van het merk vergroot. Daarnaast houden mensen van verhalen. Goede verhalen blijven hangen, sterke verhalen worden verteld. Storytelling is dan ook key in dit geval. Het enige wat wij missen in de video’s is de ‘do not try this at home’ waarschuwing ;)

YOUTUBE SERIES INZETTEN VOOR SEO OPTIMALISATIE

Yes, you heard it right. Na Google is YouTube de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Google geeft de voorkeur aan video content, video's gaan boven tekst. Als je YouTube dus slim inzet (met goede titels, tags, beschrijvingen), geeft dit een enorme boost aan je SEO-optimalisatie.

RECOMMENDATION ALGORITME
Hoe maak je die vindbaarheid optimaal? We hebben het al kort in de introductie gehad over het recommendation algoritme. Waar het voor dit algoritme op neer komt is dat YouTube graag heeft dat jij langer op hun website bent. Hoe langer mensen naar jouw video’s kijken, hoe blijer YouTube is. Zij kunnen in deze video’s namelijk adverteren en dat levert inkomsten op. Als jij een YouTube serie hebt met frequente uploads, zal je hoger scoren in dit algoritme.

DE SWEET SPOT
Daarnaast geldt dus ook de regel: hoe langer de video, hoe sterker deze zal scoren. De ‘sweet spot’ voor een video wordt geplaatst tussen 10 – 15 minuten. Als het langer duurt dan 15 minuten, haken mensen af en als het korter duurt, switcht de kijker sneller weer naar een ander kanaal.

Longform1.png

WAAR MOET EEN SERIE AAN VOLDOEN OM SUCCESVOL TE ZIJN?

Hieronder leggen we uit hoe je succesvol YouTube-series maakt volgens een aantal overtuigingsprincipes van Cialdini, de maestro in het overtuigen!

#1 Consistentie is key
Als bedrijf wil je dat kijkers zich binden aan je merk. Daarvoor moet je herkenbaar zijn. Een voorbeeld is om altijd dezelfde herkenbare thumbnail te gebruiken zodat de kijker jouw merk herkent.

Daarnaast krijg je, als je consistent verschijnt op het platform, na enige tijd feedback van je gebruikers. Deze feedback is waardevol en zorgt ervoor dat jij je video content die je plaatst, kan optimaliseren en verbeteren, om vervolgens ook weer beter te scoren in Google.

#2 Geef iets terug aan je kijkers
Laat je kijkers weten dat je hen waardeert en dat je hun mening belangrijk vindt. Je kan voor hen al iets terug doen, door hun mening die zij onder jouw video geven, serieus te nemen.

Het verschilt per branche wat je kan bieden. Misschien heb je een interessante whitepaper die te downloaden is op je website met informatie die aansluit bij je video. Door gratis iets voor mensen te doen, krijgen zij de natuurlijke neiging om iets terug te doen op het moment dat jij hierom vraagt.

 #3 Jij bent een autoriteit, de professional
Je weet waar je hebt over hebt, jij en je bedrijf zijn namelijk professionals in je vakgebied. Je kan hier anderen dus veel over leren. De laatste jaren is de behoefte aan zinvolle en leerzame informatie toegenomen. Kwaliteit is hierbij essentieel. Wat kan jij de kijker leren, meegeven en hoe kan je hem of haar vervolgens inspireren? Onderzoek jouw professie, ook al ben je niet de enige op dit gebied, en deel het met de wereld!

#4 Schaarste creëren
Je kent het principe vast. Vaak zie je dat dit toegepast wordt bij boekingswebsites voor hotels, ‘Vijf anderen bekeken deze kamer ook’, of ‘nog maar 2 items beschikbaar!’  Psychologisch zit de mens zo in elkaar, dat ‘ie niks wil missen. Daar komt dan ook het bekende FOMO (fear of missing out) vandaan.

Bedenk hoe je dit toe kan passen in je video content. Want let’s be honest: met 400 minuten nieuwe video content per minuut op YouTube, is video allesbehalve schaars. Maar wellicht weet jij net die extra te geven aan je publiek. Denk bijvoorbeeld aan een gratis webinar voor de eerste 10 nieuwe abonnees op je kanaal en je nieuwsbrief.

LET’S REWIND

Waarom zou jouw merk nu aan YouTube series moeten beginnen?

  • YouTube video’s voor een betere SEO-vindbaarheid van je merk, website en landingspagina’s

  • Hoe meer video’s je hebt, hoe sterker je SEO-positie

  • 2/3 van YouTube gebruikers kijkt video’s die door het recommended algoritme worden bepaald

  • Door series te maken zijn online kijkers dankzij jouw content langer op YouTube, waardoor dit platform jouw video’s eerder aanraadt in haar recommendations.

Dus waar wacht je nog op, zet jouw bedrijf op de kaart met een serie! Heb jij vragen over hoe jij jouw SEO kan verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze content marketeers.

Vorige
Vorige

Creëer terugkerende topics en formats

Volgende
Volgende

We love facts & figures