Stop selling en start helping: DE INS & OUTS VAN INBOUND MARKETING

Heb jij een adblocker geïnstalleerd op je laptop? Zap je meestal weg bij reclames? En gaan nieuwsbrieven in je mail rechtstreeks de prullenbak in? Grote kans dat je antwoord drie keer ja is. Tegenwoordig krijg je zoveel informatie te zien, dat je waarschijnlijk zelf wil bepalen wat relevant is. Inbound agency Webs speelt daar slim op in. Hoe? Mark de Heus en Elroy Messelaar vertelden ons alle ins en outs. En die delen we graag.

 

Let’s help

Stop selling en start helping. Dat is de belangrijkste boodschap van Mark (business growth consultant) en Elroy (HubSpot-marketeer). Door content te bieden die je doelgroep echt nodig heeft trek je de juiste mensen aan. Als je dat heel goed doet verkoop je je producten vanzelf, volgens de Eindhovense mannen. Dit is de basis van een goede inbound strategie, waarmee ze bij Webs al veel b2b-bedrijven naar the next level hebben getild.

 

How to: inbound marketing

Sounds good, maar werkt zo’n inbound strategie precies? We nemen je mee in zeven overzichtelijke stappen:

 

#1 Doelen stellen

Wat is de ambitie van de organisatie? Waar willen jullie naar toe? Het is belangrijk om dit helder te hebben, voordat je begint met het creëren van content. Stel daarom duidelijke businessdoelen

 

#2 Juiste markt

Voor een softwarebedrijf zijn heel andere dingen belangrijk dan voor een autofabrikant of reclamebureau. Zorg daarom dat je goed voor ogen hebt in welke markt jij precies opereert en wat er in die markt speelt.

 

#3 Wie is jouw DMU?

Oftewel: de decision making unit. Wie gaat er binnen jouw doelgroep op zoek naar oplossingen? Op hem focus je in de inbound strategie.

#4 Buyer persona

Verwerk alle informatie die je over je DMU hebt in een buyer persona. Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor die persoon? Waar loopt hij tegenaan, zowel op persoonlijk als werkgebied? Precies daarmee ga jij hem helpen …

 

#5 Buyer journey

… in alle fases van de buyer journey. In de awareness, consideration en decision stage. In de awareness-stage ervaart iemand hinder maar weet hij nog niet goed wat het probleem is. In de consideration-fase gaat hij op zoek naar oplossingen en in de laatste stage zoekt hij een aanbieder om hem te helpen. Op de website van Webs lees je hier alles over. 

 

#6 Perfect content

Bij elke fase hoort andere content. Door blogs met de juiste zoekwoorden zorg je dat bijvoorbeeld mensen jou weten te vinden. Een call to action op je website leidt vervolgens naar een coversiepagina met een e-book, checklist of webinar of een ander waardevol middel waarmee je de klant kunt helpen. Daarna vult je klant een formulier in en laat hij daardoor zijn gegevens bij je achter. Vanaf dit moment kun je precies zien waar de vraag van de klant ligt én kun je hem gerichte content laten zien.

 

#7 Marketing automation

Met behulp van marketing automation software (zoals HubSpot) knoop je vervolgens alle stappen aan elkaar. Meldt iemand zich aan voor jouw nieuwsbrief? Dan laden zijn gegevens automatisch in het inbound-marketing-systeem, waardoor LinkedIn hem direct jouw advertentie laat zien. Wel zo makkelijk.

Wij zijn weer helemaal up to date door de mannen van Webs. Always learning :) Nu jij! Stop selling en start helping. Help jij jouw doelgroep in alle fases het beste? Dan is de kans groot dat hij of zij uiteindelijk voor jou kiest.

- Juul

Juul.png
Vorige
Vorige

Publiceer een gratis download voor extra leads [download]

Volgende
Volgende

Creëer terugkerende topics en formats