Content meten: hoe doe je dat?

Content kings en queens opgelet! Een van de belangrijkste tips ooit is: meet en optimaliseer jouw content. Maar, hoe doe je dit? Dat lees je hieronder.

Eyes on the price

Bij het maken van een content marketing strategie is het bepalen van doelen één van de belangrijkste onderdelen. Voor het beste resultaat is het van belang om deze doelen duidelijk voor ogen te blijven houden. Dus: print ze uit, plak ze op de muur en evalueer regelmatig welke acties en aanpassingen er nodig zijn om deze doelen te behalen. 


Ready, set, go!

Er bestaan honderden tools waarmee je vrijwel alles kunt meten. Misschien zie je door de bomen het bos niet meer, daarom is het belangrijk om eerst je Key Performance Indicators te bepalen. Koppel deze aan je gestelde doelen. Wat is je doel, hoe ga je deze meten en welke tools heb je hier bij nodig? Meer informatie over het bepalen van KPI’s lees je in dit artikel van Frankwatching:

Check it out! 

Je kunt zoveel content schrijven als je wilt, maar werkt het ook? Het is raadzaam om regelmatig in je statistieken te duiken. Gelukkig hoef je geen data-analist te zijn om deze statistieken te begrijpen. Met deze vijf simpele manieren meet je de effectiviteit van jouw content: 

  1. Kijk regelmatig naar de bezoekersaantallen op jouw website met Google Analytics. Bekijk deze aantallen per jaar, kwartaal, maand en week. En vergelijk ze eventueel met dezelfde periode van het jaar ervoor. 

  2. Bekijk in Google Analytics het aantal pageviews. Hoe meer pageviews hoe populairder een artikel is. Vergelijk dit aantal ook met andere pagina’s. Let er hierbij ook op wat de gemiddelde tijd is dat bezoekers gemiddeld op deze pagina blijft en welk percentage van de bezoekers zonder te lezen gelijk wegklikt (=bounce rate percentage). 

  3. Bekijk op jouw bedrijfsaccount van Facebook, Linkedin en Instagram de statistieken van jouw volgers, likes en engagement. Vergelijk deze statistieken met de resultaten van andere posts en bijvoorbeeld vorige periodes. Daarnaast zijn er in de statistieken van deze omgeving ook allerlei andere resultaten gemakkelijk in te zien, zoals informatie over bezoekers (leeftijd, gender), maar ook het type device waarop zij jouw content bekijken.

  4. Binnen deze Webmaster tools kan je inzien hoe jouw website geïndexeerd is binnen Google. Je kunt met deze tool inzien hoeveel impressies en clicks er zijn geweest binnen de organische zoekresultaten. 

  5. Wil je nog een stapjes verder gaan? Zorg er dan voor dat je de belangrijkste conversies instelt. Bijvoorbeeld hoe vaak het formulier op jouw website is ingevuld of hoevaak het telefoonnummer op jouw website is aangeklikt. Of als je binnen een e-commerce omgeving werkt, gaat het natuurlijk om de transacties en productaankopen. In Google Analytics kan je deze doelen instellen en kun je de statistieken hiervan bijhouden. 

Vragen over dit topic? Neem contact met me op - happy to help!

- Carla

Vorige
Vorige

De juiste online tools maken het schrijven makkelijker

Volgende
Volgende

Koning Snackable Content