Branding, Marketing en Sales: a love triangle

Branding, sales en marketing; afdelingen die vaak een haat-liefdeverhouding hebben binnen organisaties, maar niet zonder elkaar kunnen bestaan. Wat is het verschil tussen de drie en hoe kunnen ze elkaar versterken? IKONS explains!

Het grote verschil tussen branding, marketing en sales is vooral de aanpak. Waar deze bij sales en marketing meer korte-termijn gericht is, kijkt branding meer naar de lange termijn. Branding gaat meer over emotie, identiteit en DNA.

BRANDING

Branding speelt dus in op emotie. Maar wat is het doel van branding? Waarom is het zo belangrijk om ermee aan de slag te gaan? Met branding kun je jouw merk onderscheiden van anderen en een relatie opbouwen met je doelgroep. Bij het ontwikkelen van een brand strategy denk je na over de vraag; waarom doe je de dingen die je doet? Wie help je en nog belangrijker: waarom hebben zij jouw hulp nodig?

Een goede brandstrategie zorgt voor merkvoorkeur en verbinding. Een goed en bekend voorbeeld is Nike. Vooral bekend van de slogan “Just do it!”. Volgens Nike is iedereen met een lichaam een atleet en zij willen iedere atleet ter wereld inspiratie en innovatie bieden. Deze missie roept meteen een bepaald gevoel op en zorgt voor een connectie met het merk.

Denk met bovenstaand voorbeeld eens aan jouw eigen product/dienst, hoe kun jij merkvoorkeur creëren? Op welk gebied onderscheid jij je en op welke emotie kun je inspelen?

MARKETING

Je hebt een goede brandstrategie, je weet waar je voor staat en waarom jij van belang bent voor je doelgroep. Dit is het uitgangspunt van jouw marketingstrategie. Marketing gaat over hoe jij jezelf in de markt zet, waar is jouw doelgroep te vinden en hoe vinden zij jou? Waar branding meer een pull-strategie is, is marketing push. Het doel van marketing is het vinden en activeren van jouw doelgroep. Een effectieve marketingstrategie komt vaak voort vanuit een goede brandstrategie. Waar de brandstrategie meer de overkoepelende factor is, is marketing concreter en de uiting van de brandstrategie.

Een goed voorbeeld van een bedrijf met een sterke marketingstrategie is bol.com. Bol.com weet goed in te spelen op actualiteiten en het inzetten van humor. Zij weten zich te onderscheiden door altijd net even anders te zijn en snelle en scherpe grappen te maken, hierdoor creëren ze veel aandacht en blijven ze on top of mind.

SALES

Sales is veel meer gericht op de korte termijn en draait om winst en conversie. Sales draait om direct resultaat en veel meer om het individu. Met het salesbudget kun je ervoor zorgen dat je bovenaan komt in de zoekresultaten, of dat de klant via een advertentie bij jou terechtkomt. Het geïnvesteerde geld zorgt voor direct resultaat. Kat in ’t bakkie, toch? Niet helemaal. Natuurlijk is een goede salesstrategie onmisbaar, maar uiteindelijk wil je dat jouw klant ook terug blijft komen en de volgende keer rechtstreeks naar jou op zoek gaat. Omdat er een relatie en vertrouwen is.

De website van Booking.com is een goed voorbeeld van een duidelijke en heldere salesstrategie. Op de website doen zij er alles aan om klanten te overtuigen om nu een reis te boeken. Zinnen als “4 anderen kijken nu” en “nog maar één kamer over” zie je continu voorbijkomen. Booking.com wil jou het gevoel geven dat je snel moet boeken omdat je anders misschien te laat bent en wanneer er al zoveel kamers geboekt zijn voor het desbetreffende hotel dan zal het wel een goed hotel zijn toch?! Een strategie volledig gericht op snelle conversies, maar zorgt het voor een échte band met het merk? Waarschijnlijk niet.

Door te investeren op de lange termijn zorg je ervoor dat je niet vergeten wordt. Branding, marketing en sales zijn stuk voor stuk onmisbaar binnen een organisatie. Zorg voor een solide basis en een lange-termijnplan met jouw brandstrategie en gebruik sales en marketing ter ondersteuning van deze plannen. Zo betalen die geïnvesteerde euro’s zich op de lange termijn uit.

 - Jeslynn

Vorige
Vorige

E-mailmarketing anno 2022

Volgende
Volgende

BRAND AMBASSADOR MARKETING, dé comebacktrend van 2022