E-mailmarketing anno 2022

Het was afgelopen jaar 50 jaar geleden dat de eerste mail gestuurd werd door softwareontwikkelaar Ray Tomlinson. Wauw, it’s been a while. . . Waarschijnlijk had hij zich toen niet voor kunnen stellen dat dit kanaal vele jaren later een van de belangrijkste communicatiemiddel zou worden! Ondanks dat deze tool al een halve eeuw oud is vindt maar 4% van de Nederlanders mailen ouderwets.

In het nationaal e-mailonderzoek van 2021 kwamen nog meer interessante conclusies naar voren, daarnaast checken we in deze blog een aantal tips om je mailing strategie weer helemaal up to date te maken!

SHOPPEN IN DE MAILBOX. NIEUWSBRIEVEN WORDEN STEEDS POPULAIRDER 

  • 65+’ers lezen sinds dit jaar ook het liefst hun mail op de telefoon

  • 76% van de Nederlanders heeft het afgelopen jaar een aankoop gedaan via een mailing

  • Slechts 4% van de Nederlanders vindt het gebruik van e-mail ouderwets

  • 67% van de Nederlanders gebruikt hun mail om op de hoogte te blijven van exclusieve aanbieden en persoonlijke deals

 “50% van 18 tot 24-jarige Nederlanders denkt dat e-mail in 2046
nog steeds gebruikt wordt”

*Cijfers uit nationaal e-mailonderzoek 2021

Toffe cijfers en gegevens, maar dit betekent ook dat e-mail marketing een kanaal is met een hele hoge concurrentie. Hoe kan je opvallen in een overvolle mailbox? Wat is go of een no go? Hierbij een aantal tips en tricks om je op weg te helpen!

1. Back to basics

Ben jij iemand die elke week op dezelfde tijd op ‘verzenden’ drukt en daarna niet meer naar de resultaten kijkt? I will stop you right there! Wereldwijd worden er per dag meer dan 300 miljard mails verzonden, de beste dag en tijd voor jouw mailtje bepalen is dan ook niet makkelijk. Gelukkig bestaan er tegenwoordig uitgebreide e-mail tools zoals Mailerlite, Hubspot en Spotler die je kunnen helpen bij het bepalen van het beste verzendmoment. Maak gebruik van A/B testen, probeer je mails een keer op zaterdagochtend de deur uit te doen en ontwikkel je eigen benchmark.

Check daarnaast hier de benchmark van het nationaal e-mailonderzoek.

2. Less is more

Veel nieuwsbrieven bevatten enorme lappen tekst en worden vooral geschreven vanuit het perspectief van de verzender. Voordat je de volgende nieuwsbrief de lucht in stuurt, denk dan even aan de onderstaande punten:

  • Schrijf je bericht vanuit de behoefte van de doelgroep. Haal bezwaren en/of problemen weg en benadruk juist de voordelen van je boodschap.

  • Bedenk hoe je over wil komen; die gladde autoverkoper of een beste vriend die aan biedt om even te komen helpen?

  • Hoe zou ik als ontvanger naar deze mail kijken?

  • Is er nagedacht over het design, het doel en een catchy titel?

Vaak is het beter om 2 korte nieuwsbrieven te sturen met een duidelijke boodschap en een call to action dan een groot bericht met verschillende CTA’s. Verdeel de aandacht en probeer niet te veel te vertellen. Vergelijk het met een elevator pitch; je hebt namelijk maar een paar seconden om indruk te maken!

3. Microsegmentatie

Het segmenteren van je doelgroep is essentieel geworden voor een succesvolle e-mail marketingstrategie. Besteed je veel aandacht aan e-mailmarketing en is het een belangrijke pijler in jouw marketingmix? Ga dan opzoek naar een e-mail tool die het mogelijk maakt om jouw doelgroep onder te verdelen in microsegmenten gebaseerd op websitebezoeken, koopgedrag en interactie van bezoekers op je website. Interested? Check out Hubspot.

TO THE POINT

E-mailmarketing kan nog lang niet met pensioen, maar marketeers need to step up their game! Wie zijn hoofd boven het maaiveld uit steekt. . . heeft misschien wel voor de juiste strategie gekozen!  

Hulp nodig bij het herzien van je e-mailstrategie of ben je toe aan een frisse blik? Hit me up! tim@ikons.nl

 - Tim


More info?

Getriggerd door deze blog en wil je meer marketing updates & inspiratie ontvangen? Noteer hieronder dan je e-mailadres en wij zullen je meer inspirerende content toesturen.

* Wij respecteren je privacy.

Vorige
Vorige

Meet Wouter

Volgende
Volgende

Branding, Marketing en Sales: a love triangle