BRAND AMBASSADOR MARKETING, dé comebacktrend van 2022

Ambassadeurs betrekken bij je marketingstrategie is anno 2021 belangrijker dan ooit! En in 2022 wordt het belangrijker omdat de focus op authenticiteit toeneemt. Wij zijn er heilig van overtuigt dat een ‘persoonlijkheid’ de aandacht van je klant trekt. Wiens gezicht zet je dan in? De mensen die het elke dag mogelijk maken om een succes van je merk te maken! Hierbij geef ik je een aantal tips om je ambassadeursstrategie te laten slagen.

WE ARE (IKONS) AMBASSADORS

Maak kennis met ons team, met ondernemende marketeers! Allemaal verschillende achtergronden, talenten en interesses, maar samen zijn we één team één taak. Ons team aan medewerkers werken hard om de verwachtingen van de klant telkens te overtreffen. In elke branche is het mogelijk je eigen medewerkers als ambassadeurs aan te stellen. Want zij vormen het imago van de klant. Denk maar aan de bezorgers van Coolblue die, volgens de slogan, alles doen voor een glimlach. Vaak bevinden de juiste invloeden zich dus al tussen de muren van je bedrijf. Maar hoe ga jij hen inzetten om jouw (online) marketing- en communicatiedoelstellingen te behalen?

WORD GEZIEN!

Een echte brand ambassador creëert awareness en herkenbaarheid voor je merk. Jouw doelgroep ziet jouw merk door een persoonlijke lens en daarmee wil je dat zij betrokken raken. Net als bij Influencer Marketing zorg je ervoor dat je merk door een persoonlijkheid wordt gepromoot, alleen dan zonder de price tag van een Gigi Hadid. Ambassadeurs van jouw merk zijn eigenlijk mensen die jouw producten of diensten zouden promoten, for free! Zij delen dus een sterke persoonlijke voorkeur voor het merk. En dit zorgt voor een waardevolle vertrouwensband met je doelgroep.

Lululemon

Een goed voorbeeld van brand ambassador marketing is sportkleding merk Lululemon.De missie van Lululemon is ‘Elevate the world from mediocrity to greatness’ en dat straalt een krachtige boodschap uit naar de buitenwereld. Aangezien alle grote sportkledingmerken al werken met beroemde iconen was de aanpak van Lululemon anders. Met 415 wereldwijde winkels zorgen zij voor een ambassadeur in de buurt van elke vestiging. Ambassadeurs worden hiermee een bron van informatie over wat er speelt in de community. En daarnaast doen zij ook actief mee en hosten zij gratis sportlessen in de winkels.

STRATEGISCH STAPPENPLAN

Een brand ambassador strategie is een lange-termijn plan waarbij een breed bereik op (social) media wordt gerealiseerd. Net zoals elke marketingstrategie stel je doelen op die samenhangen met de overkoepelende visie van je merk. Hoe begin je nu aan je brand ambassadors strategie? Hierbij een aantal stappen die je zeker niet mag overslaan.

1.     Stel doelen op
Wat wil je bereiken? Hoeveel ambassadeurs wil je? Wie worden deze ambassadeurs? Net zoals iedere strategie begint het met doelen opstellen. De opgestelde doelen kun je vervolgens ook opnemen in een plan.

2.     Definieer ideale ambassadeurs
Als je een profiel ontwikkelt van jouw perfecte merkambassadeurs wordt het makkelijker iemand te vinden die daarop aansluit. Een medewerker is een goed startpunt, maar je kunt natuurlijk ook extern op zoek gaan. In de basis moet een ambassadeur wel een beetje affiniteit hebben met marketing en een aangenaam bereik hebben op zijn/haar socials.

3.     Investeer in video content
Een hele belangrijke in 2022; zorg dat je ambassadeurs into video zijn! TikTok, Insta Reels en story’s hebben de laatste maanden weer een enorme groei doorgemaakt. Daarnaast weet generatie Z alle ins & outs van goede video content. Zorg dus dat je video opneemt in je strategische keuzes.

4.     Selecteer kanalen
De meest toegankelijke kanalen zijn natuurlijk Instagram en Facebook. Maar overweeg ook te kijken naar andere kanalen. Wellicht zijn deze interessanter dan de sociale kanalen. Het is belangrijk om uit te vragen naar de interesses van de groep ambassadeurs. Zij representeren namelijk ook je doelgroep.

5.     Begin klein en vergroot je Brand Ambassador Programma
Integreer Brand Ambassadors volledig in de marketingstrategie. Zorg ervoor dat je ambassadeurs loyaal blijven door hen te blijven belonen en betrokken zijn. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een event te organiseren.

Onthoud, het is een marathon en geen sprint dus neem vooral je tijd. Mocht je hulp nodig hebben bij het opstellen van je strategie, laat het mij dan vooral weten of stuur een bericht naar jonell@ikons.nl

 - Jonell

Vorige
Vorige

Branding, Marketing en Sales: a love triangle

Volgende
Volgende

Meet sacha